L’ARTICLE DEL MES PER MARIANO MARTÍNEZ

Orgull de Baix (gastronòmic)

A punt d’acabar una nova temporada d’activitats des de l’Associació de Gastronomia i Turisme del Baix Llobregat, no podem estar més que satisfets de la feina feta, amb ganes de millorar i incidir en la filosofia que mou a l’entitat: el producte local ha d’estar present a la vida dels restauradors de la comarca i a les cuines de les llars del Baix Llobregat.

Vivim una revolució gastronòmica, gràcies a la feina d’agents públics i privats. Un parell de detalls: el Plat Favorit dels Catalans 2017 va ser el confit de Pota Blava de Susana Aragón, del Cèntric Gastrobar (El Prat de Llobregat), i el Cuiner de l’Any 2017 l’Albert Mendiola (Sant Boi de Llobregat) del Marimorena, tots dos de la comarca i apostant per la gastronomia local. Són xefs representen a més professionals que estan contribuint a la vitalitat gastronòmica del Baix Llobregat.

L’èxit de les activitats que impulsa l’AGT certifica que el camí que vam empendre fa més de nou anys està arrelant. Les rutes de tapes QuintoTapa o les Fira Tapa són un fenomen social a El Prat, Cornellà, Sant Vicenç dels Horts, Sant Just Desvern, L’Hospitalet o Gavà i fan arribar d’una manera popular productes com el Pota Blava, la Carxofa Prat, l’Espàrrec de Gavà o el Calçot. Les IX Jornades Gastronòmiques del Pota Blava i la Carxofa Prat, durant el 2018 han batut rècord de vendes i participació, amb 12 ciutats i 32 restaurants participants.

Tenim clar que el futur de la gastronomia passa per una aposta pel producte local. I el Baix Llobregat té un tresor cada cop més visible per als seus habitants, com és el seu Parc Agrari, que s’apropa a la ciutadania, i amb el desenvolupament d’una sensibilitat per part de les administracions públiques per la sostenibilitat i la salut. A les nostres activitats hem detectat elements que ens esperonen: una recuperació l’estima per la terra, per la dignitat dels pagesos o noves formes de venda directa com els Mercats de Pagès.

La cuina expressa la cultura de qui la practica, és dipositària de les tradicions i la identitat d’un territori. La nostra comarca té un fort component agrícola, i una de les maneres de recuperar l’element identitari i cultural és a través de la gastronomia. La nostra memòria, però, a vegades és fràgil: no queda tan lluny el 2012 quan el projecte Eurovegas, que volia ser el complex més gran de l’oci a Europa, posava el seu focus als terrenys del Parc Agrari.

La mobilització dels ciutadans per aturar-lo va provocar un dels capítols de moviments socials més importants de la història recent de la comarca i va aconseguir que Barcelona s’adonés del valor d’aquest territori, de la necessitat de preservar-ho com a espai natural i potenciar-ho com a agent econòmic a través de l’agricultura i el turisme sostenible. El Baix Llobregat és una comarca fonamental per garantir l’equilibri i la sostenibilitat de la vida dels gairebé 5 milions d’habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona: és el pulmó verd de l’àrea metropolitana i la seva horta que produeix el 15% dels aliments que es consumeixen a la ciutat.

A les nostres activitats no ens centrem únicament en la gastronomia, que també. Hi ha un missatge molt explícit de política social i econòmica: consumir producte de proximitat és parlar de sostenibilitat, biodiversitat i educació, de pagar un preu just als pagesos, de la nostra salut amb productes recollits al matí i que al migdia estan a les nostres taules o restaurants. Un discurs que va molt en sintonia amb el missatge de Carlo Petrini, fundador d’Slow Food Internacional i amic de la nostra entitat, que ens va visitar el 2017 i que treballa per la creació d’un sistema de coproducció que connecti els productors locals amb els consumidors locals.

Hem d’aturar-nos un minut i considerar els costos socials, ambientals, culturals als quals estem sotmesos com a col·lectivitat i ser conscients dels costos ocults de models alimentaris equivocats i que repercuteixen a la nostra salut. La restauració local, l’eix de les nostres activitats, és un gran aparador per ensenyar els productes locals al consumidor, que els incorpora a la seva alimentació diària a través de la compra als productors: el triangle virtuós que aposta per una alternativa justa i de qualitat. •

Mariano Martínez, Cap de comunicació de l’ASSOCIACIÓ DE GASTRONOMIA I TURISME DEL BAIX LLOBREGAT

L’ARTICLE DEL MES PER MARIANO MARTÍNEZ

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *