L’ARTICLE DEL MES PER JOSEP MARIA ROMERO

Un primer de maig per combatre les desigualtats i el feixisme

El primer de maig és un dia de celebració i de reivindicació de la classe treballadora. Una diada mundial marcada els últims anys per la COVID, la invasió russa a Ucraïna i per una crisi que tindrà conseqüències socials, polítiques i econòmiques greus. Enguany, el vam celebrar confrontant una realitat global com és l’augment exponencial d’una extrema dreta, que a hores d’ara, ja té plena cobertura institucional, presència i un reconeixement social i electoral vergonyosament creixent. És un fenomen nacionalpopulista, farcit de valors reaccionaris, que opera molt hàbilment a mitjans de comunicació i xarxes socials i arrela en la crisi econòmica, política i migratòria amb voluntat de generar un sistema polític antidemocràtic que s’alimenta dels grans interrogants del nostre temps generats per la globalització. Incerteses, pors, inseguretat, relegació, insatisfacció o percepció de formar part dels segments més oblidats de la societat. L’antifeixisme ha de ser compromís històric, de dimensió europea, que reconstrueixi espais de deliberació, debat i participació. Que generi espais socials i de comunicació crítics i aposti per la democràcia econòmica, treball digne, drets, sindicalisme, associacionisme, cultura, ciencia i aporti certeses per aprofundir en una modernitat inclusiva i diversa.

El sindicalisme de classe i confederal fa anys intentem integrar i unir allò que el neoliberalisme i la mutació del model d’empresa, en canvi, desintegren, externalitzen i precaritzen. En un context on es dilueix el sentit de pertinença de la classe treballadora, fruit de l’individualisme, l’aïllament o la fragmentació, la prioritat és tapar els forats per on s’amplifiquen les desigualtats creixents, la desconfiança, la destrucció i les privacions.

Continuem donant la batalla des de l’organització, la mobilització i la capacitat de proposta, per construir una agenda social potent i desenvolupar polítiques útils resultants del diàleg i la concertació social. Bons acords que milloren substancialment les condicions materials de les persones que han de configurar més drets socials i un sistema de relacions laborals més digne i just. Prova d’això son les dades que situen una recuperació generalitzada al Baix Llobregat, en referència a nombre d’empreses registrades, contractació indefinida, afiliació a la Seguretat Social i una taxa d’atur, que sent clarament insuficient per a dones, joves i majors de 45 anys, marquen una bona base per seguir avançant. Reforçar instruments de protecció social per arribar a totes aquelles persones que han quedat sense recursos bàsics, impulsar polítiques actives eficaces i programes d’orientació i formació específics per a facilitar la reinserció i el reciclatge profesional, també son  eines clau en aquest context de canvis.

Aquest primer de maig del 2022, continua sent el fil roig i la suma de les transformacions que ens proposa el feminisme i l’ecologisme. Una trinxera històrica que s’adapta als temps per fer posible una transició justa i equitativa. Hem de ser ser capaços d’adaptar l’economia i el model productiu als límits del planeta, de manera que no quedi ningú enrere i es generi ocupació de qualitat i treball digne, que és la base d’una societat democràtica cohesionada.

 

Josep M. Romero Velarde
Secretari general CCOO Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia, Garraf

L’ARTICLE DEL MES PER JOSEP MARIA ROMERO

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.