L’ARTICLE DEL MES PER GEMMA FRANCÈS
Projecte BRAAVA
El diumenge 1 de març a la Masia Can Comas, seu del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat, més de dues-centes persones van gaudir de l’activitat ‘Vine a passar un matí amb el BRAAVA’. La proposta volia donar a conèixer el projecte BRAAVA, consistent a potenciar i introduir noves varietats de bràssiques amb alt valor afegit i adaptades a la zona del Baix Llobregat.
El projecte liderat pel Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat i la Fundació Miquel Agustí va començar l’any 2016 amb l’estudi de més de 120 varietats. Primer, mitjançant successius assajos de camp s’ha procedit a la caracterització i valoració de totes elles. Seguidament, cada any, a partir de les visites dels pagesos i restauradors fetes als camps de la finca Agròpolis de la Fundació i de les proves de plantació que els primers han fet als seus propis camps, s’han anat seleccionant les que millor s’han adaptat a les condicions agrocomercials de la zona del Parc Agrari del Baix Llobregat i les que tenen unes majors possibilitats culinàries. Les varietats que destaquen són els bròquils morats Graffiti i de Santa Teresa, el bròquil groc, les varietats de flower sprouts (kalettes®), el brocolet i les cols de Brussel·les morades.
Així doncs, pagesos i pageses, investigadors, restauradors han estat els protagonistes en el procés de selecció, cultiu i utilització gastronòmica d’aquestes varietats. Així mateix, un altre objectiu del projecte ha estat donar a conèixer els resultats d’aquest treball compartit mitjançant la celebració anual d’una jornada que, en les seves edicions, ha estat un punt de trobada entre productors, restauradors i consumidors interessats en l’alimentació saludable i el consum de productes de proximitat i produïts de forma sostenible. https://parcs.diba.cat/web/l-informatiu/-/parc-agrari-exit-de-participacio-de-la-jornada-vine-a-passar-un-mati-amb-el-braava-
El projecte BRAAVA que finalitza aquest any ha permès conèixer les característiques agronòmiques i nutricionals, el valor sensorial i la resistència a patologies d’aquestes varietats, i que més pagesos del Parc Agrari les incorporin a la seva producció per tal d’oferir una gamma diversificada de cultius que permetin complementar la seva renda i apropar-se a les noves demandes de la ciutadania.
Com a conclusió, el projecte BRAAVA ha estat una eina que permet oferir a la pagesia possibilitats de diversificació productiva i econòmica del Parc Agrari del Baix Llobregat així com donar a conèixer als restauradors i a la població en general els beneficis que per la nostra salut tenen aquests aliments.
Per més informació podeu mirar el twitter, facebook i instagram del Parc Agrari.
Gemma Francès i Tudel
Gerent del Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat