Temps d’estiu: conviure, celebrar, gaudir
Fins al 30 de setembre no tornareu a tenir a les mans un nou exemplar d’aquest butlletí. Aprofitarem el d’aquest juliol per desitjar-vos un bon estiu i unes millors vacances. El propòsit dels butlletins d’aquest any del cinquantenari és abordar algunes de les temàtiques que han estat objecte d’atenció del Centre al llarg dels anys, i ho fem sense ànim de ser exhaustives, ja que en 50 anys ens hem ocupat de conèixer molts vessants de la vida i la cultura a la comarca.
Els dies llargs i la calor ens fan sortir al carrer: anys enrere (abans de la TV a totes les cases) hom sortia a prendre la fresca i s’iniciaven tota mena de converses. L’estiu crida a la comunicació i a la festa i ens convoca a les Festes Majors entre els mesos de maig i setembre. Celebracions amb arrels històriques que també tenen molt a veure amb les estacions de l’any, amb les collites i amb l’aire que es respira després del fred hivern. Sobretot arrelen amb la necessitat de fer vida social, de comunicar-nos i de gaudir.
Mercè Renom, en el seu article a l’exemplar número 7 de Materials del Baix Llobregat de l’any 2001 dedicat a Les festes al Baix Llobregat i altres escrits, ens deia “Les festes, en diferents moments de la història, expressen les dependències econòmiques, els condicionants socials, les normes, les jerarquies, la promiscuïtat, la visibilitat notable, la irreverència -també “permesa” especialment en el carnestoltes- i les transgressions, amb un paper destacat dels joves”.
https://raco.cat/index.php/Materials/article/view/137340/188998
De manera intensa, en el Llibre blanc de la cultura (2013/2014) de la mà de Gemma Tribó i Montse Torra, entràrem a fons en la realitat cultural de la comarca en el capítol 6è sobre “L’acció cultural al Baix Llobregat”. L’obria l’apartat dedicat a les Festes i la cultura popular i assenyalava que “El 100 % dels ajuntaments del Baix Llobregat, com de Catalunya en general, promouen activitats per al cicle festiu anual, que ve marcat per les festes de Nadal, cap d’Any i Reis, els 3 Tombs, Carnestoltes, Setmana Santa i Pasqua, St. Jordi, St. Joan, 11 de setembre i Castanyada, i afegim-hi encara les festes majors, normalment una a l’hivern i una altra a l’estiu. La majoria d’activitats que defineixen aquestes festes són precisament les que tenen a veure amb la festa i la cultura popular. I al seu voltant s’hi concentra també la participació popular i de les entitats i associacions culturals.”
https://www.cecbll.cat/wp-content/uploads/2020/06/150710-llibreBLANC-senser_compressed.pdf
Sempre hem acollit mirades que ens acosten a la cultura popular festiva; una de les més recents, ha estat la de l’Àngel Merino, que ens oferí la possibilitat de publicar Democràcia i construcció de la cultura popular festiva a Sant Feliu de Llobregat. Merino ens aporta de manera documentada la seva visió: “Sempre he cregut en la cultura i en la festa en particular com a instruments privilegiats per construir identitat de ciutat i sentiment de comunitat”.
Tal com assenyala Merino citant paraules de l’antropòleg Josetxu Martínez Montoya, “la festa és un temps i un espai de celebració d’esdeveniments i de congregació de persones i grups amb vista a manifestar la identitat compartida… El que se celebra, doncs, és un projecte de construcció de la comunitat i sobretot se celebra la reidentificació”.
Som-hi, doncs, baixllobregatins i baixllobregatines, gaudim de la festa i en gaudir rendim homenatge a les persones que amb la seva petjada han contribuït i han volgut treballar per enfortir i identificar la comunitat; és dolorós dedicar l’editorial a la Festa i que alhora en aquest butlletí hi hagi l’obituari de l’estimat Frederic Prieto, obituari que de la mà de Carles Riba expressa el que moltes pensem sobre la llarga vida i el testimoni del Frederic: “Amb la seva bonhomia, el seu caràcter conciliador i la seva prudència, sense renunciar a l’acció enèrgica ni als seus principis, serà sempre una referència en el nostre record”.
Seguim des de la festa i el record d’un home bo com el Frederic, i no ens podem estar de celebrar i alhora interrogar-nos sobre el camí que s’obre per a l’entorn natural de les zones naturals del Delta. El 23 de juliol el Govern de la Generalitat va aprovar l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat en 1.472,07 ha, amb la qual cosa la superfície final protegida serà de 2.407,12 ha. Aquesta ampliació estava en marxa des de juny de 2022, quan el Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat va presentar el projecte, que responia a la carta d’emplaçament de la Comissió Europea de febrer de 2021. Ens comprometem en propers butlletins a aportar més informació.
I ara sí, ara des d’aquest editorial us desitgem un bon estiu, unes bones vacances. Alhora que ens atrevim a demanar-vos una vegada més la vostra col·laboració: mireu al vostre entorn i penseu en persones mereixedores dels Premis de Reconeixement Cultural, així com en experiències col·lectives del món cultural, social, econòmic i ecològic, i no ho dubteu, ompliu el qüestionari i presenteu candidatures!!!
https://www.cecbll.cat/xii-premis-de-reconeixement-cultural-del-baix-llobregat/#candidatura