UN MODEL DE SALUT MENTAL COMUNITÀRIA AL BAIX LLOBREGAT

Aquest mes de gener s’ha constituït un grup de treball que té com a objectiu col·laborar a introduir a la nostra comarca un model de Salut Mental de base comunitària (SMC). La iniciativa arrenca de la Jornada sobre Salut Mental que es va celebrar a Sant Boi de Llobregat el 27 d’octubre de 2016, en el marc del congrés El Baix Llobregat a Debat, impulsat pel CECBL.

En la Jornada es va posar de relleu la conveniència de construir un nou discurs sobre la Salut Mental, com a contrapès al model biopolític. El mon sociosanitari, precisa posar al centre de l’escenari a:

  • L’usuari reconvertit en protagonista de la seva vida i de les seves decisions,
  • L’administració territorialitzada,
  • Els propers o pròxims –familiars o no-,
  • Les entitats del lloc, el tercer sector…
  • I els especialistes.

Per tant protagonista i territori són elements imprescindibles per un nou discurs que, més enllà del plus econòmic, aposti pel plus social en forma de projectes a la comunitat i amb la comunitat.

El grup de treball té com a objectiu aconseguir un model de Salut Mental Comunitària que inscrigui les persones fràgils en la comunitat, buscant l’empoderament dels protagonistes, que passa per tres eixos fonamentals:

  • Vida bona, formar part de la comunitat
  • Treball digne
  • Habitatge al lloc de pertinença

El Pla de Treball s’orienta cap a establir confluències i coproduccions:

  • Establir xarxes de base. Som en una comarca en que hi ha moltes iniciatives socials: Associacions de Salut Mental, Clubs socials de Salut Mental, entitats de joves… entitats esportives, culturals, teatrals….
  • Posar en xarxa els recursos, el capital humà, disponibles i cercar-ne de nous.
  • Implicar les administracions i els ens locals. Coproduir accions.
  • Arribar a fer confluir aquestes distintes energies en la pràctica d’un  Model de Salut Mental  Comunitària al Baix Llobregat.

El grup impulsor està obert a altres persones que vulguin col·laborar en aquesta iniciativa.

 

Es presenta el documental “EL CINTURÓN ROJO” al Citilab de Cornellà

El dia 13 de gener,  la sala Vicenç Badenes del Citilab de Cornellà va acollir la presentació del documental ‘El cinturón Rojo’ sobre la lluita antifranquista a la comarca del Baix Llobregat, produit per iniciativa de la Fundació Utopia de Cornellà de Llobregat. Luis Campo Vidal és el director d’aquest documental de 72 minuts, i ha entrevistat a 33 personas que van protagonitzar diferents episodis de la lluita antifranquista ente 1970 i 1977.

Prop de 300 persones van assistir a la presentació del documental; entre els assistents es trobaven l’expresident de la Generalitat, José Montilla, el secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego i el diputat de Catalunya Sí Que es Pot, Joan Coscubiela.

Diferents alcaldes i una alcaldessa de la comarca van ser convidats a intervenir a la presentació, com ara  l’alcalde de Cornellà, Antonio Balmón, l’alcalde de Molins de Rei, Joan Ramon Casals, l’alcaldessa de Sant Vicenç dels Horts, Maite Aymerich i l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor.

L’acte, conduit per Gabriel Navales, el va obrir el president de la Fundació Utopia Francesc Castellana, el qual va agrair públicament les ajudes obtingudes per a la realització del documental mitjançant una campanya de micromecenatge, on hi han col·laborat diferents persones i institucions de la comarca.

Després de la  projecció es va celebrar un col·loqui a càrrec del periodista  Manuel Campo Vidal,  la professora de Dret Constitucional Maria Argelia Queralt i el director adjunt de EL PAÍS, Lluís Bassets.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Estrena del programa “LluiRL’art” a la seu del Centre d’Estudis.

El dissabte 28 de gener es va estrenar, al Centre Cívic Mas Lluí de Sant Feliu de Llobregat, el programa LluiRL’art amb l’obra “Con maleta de cartón” a càrrec del grup flamenc Amor al Arte. Aquesta representació teatral, basada en testimonis reals, commemora el  78è aniversari de l’entrada de les tropes franquistes a la nostra comarca, entre el  23 i el 26 de gener de 1939. A l’estrena hi van assistir més de 40 persones que van gaudir amb el ball flamenc i el teatre, que convinen les quatre actrius del grup.

A la mateixa sala s’hi va exhibir  l’exposició  Tothom al carrer. La lluita antifranquista al Baix Llobregat, produïda pel CECBLL, que va acompanyar la vetllada. L’exposició  romandrà oberta fins al 10 de febrer, de dilluns a divendres, de 18 a 20 h.

 

 

Presentació de les conclusions Workshop internacional “Paisatges Contemporanis del Baix Llobregat”

Castelldefels

UPC de CastelldefelsWS_BaixLlobregat-683x1024
Sala de Graus de l’Escola Superior d’Agricultura
Dimecres 1 de febrer  les 19.00h

L’Observatori de la Urbanització, mitjançant el Màster en Intervenció i Gestió del Paisatge i el Patrimoni de la Universitat Autònoma de Barcelona, va proposar l’organitzzció d’aquest workshop en el marc del congrés “El Baix Llobregat a Debat” coorganitzat per nombroses entitas i institus per reflexionar i debatre sobre el futur de la nostre comarca.

Organitza: Ajuntament de Castelldefels, Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat i l’Universitat Politècnica de Catalunya