EDITORIAL CECBLL (SETEMBRE 2018): Música per dir adeu estiu i benvinguda tardor

El Baix Llobregat acomiada l’estiu i rep la tardor amb música. El mes de setembre d’enguany fa 30 anys que a Sant Boi celebren el festival de música Altaveu.[1] És un festival públic de línia oberta i plural i un dels més antics de Catalunya.

La programació de l’Altaveu 2018 n’ha celebrat la trajectòria, però amb la mirada endavant i amb la veu com a protagonista: la veu com a instrument però també com a text, què diu, com ho diu i per què ho diu.

L’Altaveu és un festival que aposta per la música en directe, mostra la qualitat de la música local de Sant Boi i de la d’arreu del territori, i ho fa amb un format de proximitat. Les activitats han atès diferents segments de públic i han estat diverses arreu del municipi, procurant arribar a tothom.

El mes d’octubre prendrà el relleu de l’actualitat musical a la comarca el Festival Esperanzah.[2] Aquest certamen sorgeix del món associatiu quan, el 2007, un grup de persones vinculades a GATS (entitat que busca la transformació social) van viatjar a Floreffe (Bèlgica) i van contactar amb el Festival de Músiques del món Esperanzah. Tot seguit, el 2008 van programar amb Manu Chao un concert exclusiu a l’equipament Cívic del Delta del Llobregat a Sant Cosme. De llavors ençà, el festival ha anat creixent i adaptant-se a les necessitats de l’entorn.

Esperanzah 2018 incorpora, amb molta potència i durant tot el dia 12 d’octubre, una programació exclusiva de música i altres arts feta per dones. El lema 2018 és Esperanzah es muher.

La cantant Amparo Sánchez i el col·lectiu Arté Muhé lideren la iniciativa i reuniran més de 40 grups i artistes de gèneres musicals i generacions diferents.

“’Esperanzah es muher’ és una realitat que ha vingut per quedar-se”, ens diuen les seves promotores, que consideren que les dones necessitàvem de manera urgent un espai i una cita per mostrar-nos dintre d’un festival i començar a compensar la discriminació que al llarg de la història hem sofert.

L’evidència metropolitana de la comarca ens incorpora, inevitablement, la celebració de les Festes de la Mercè, i aquest 2018, a més de l’esplèndid Pregó de Leticia Dolera, ocupa un lloc destacat la inauguració de l’Orgue[3] de la Basílica de la Mercè.

Barcelona ha estrenat el seu nou orgue, un instrument monumental que omple un buit en el panorama musical de la ciutat. El nou orgue de la Mercè, construït pel taller del Papiol del mestre orguener Gerhard Grenzing,[4] s’ha estrenat amb un petit festival els dies 21, 22 i 23 de setembre.

El nou orgue de la Mercè es va començar a gestar fa tres anys, i s’ha estat construint al taller Grenzing durant els darrers dos anys. Amb ell es vol recuperar el paper capdavanter que la basílica de la Mercè va tenir durant segles com a focus cultural.

Ens traslladem a les Balears i, seguint el fil d’esdeveniments i de persones protagonistes de la comarca, durant aquest final d’estiu i inici de tardor la santjustenca Anna Bofill Levi,[5] arquitecta i compositora, ha estat protagonista estrenant la seva obra “Never late II” i el trio B3 Brouwer Trio l’ha interpretat en el marc del PHONA Cicle de Noves Músiques de Mallorca.[6]

La música, un art que s’expressa mitjançant la combinació de sons, tenint com a elements constitutius la melodia, l’harmonia, el ritme i el timbre. La música, on, com passa amb moltes altres expressions culturals, les dones hem estat invisibles. Per això, des del CECBLL continuem amb l’afany de no deixar passar cap oportunitat per cercar, estudiar i difondre tota mena de coneixement i fer visible tot allò que ha estat ignorat.

I per continuar fent visible allò que potser es veu poc, com cada dos anys el Centre convoca els Premis de Reconeixement Cultural. Aquest any en celebrarem la desena edició; hem perseverat a mostrar el valor de la cultura que, des de moltes disciplines, dones i homes de la comarca s’esmercen a convertir-la en quelcom quotidià i habitual. Els premis són una fita i un punt de partida per reconèixer col·lectivament i estimular l’esforç i el mèrit de persones, d’entitats i de tota mena d’associacions.

————————————————————————-

[1] http://www.festivalaltaveu.cat/index.php/cat/altaveu/presentacio

[2] https://www.esperanzah.es/ca/

[3] http://lameva.barcelona.cat/culturapopular/ca/noticia/la-basilica-de-la-merce-estrena-orgue-per-la-festa-major_707619

[4] https://ca.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Grenzing

[5] https://ca.wikipedia.org/wiki/Anna_Bofill_Levi

[6] https://www.phona.cat/programa

5a Jornada de Paisatges Contemporanis del Baix Llobregat

El paper de l’arquitectura tradicional en la conservació del paisatge

El dia 19 de setembre, amb motiu de l’exposició “Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge a Catalunya” que s’exhibeix a la seu del CECBLL, vam reunir un grup d’experts i expertes en patrimoni i paisatge que van analitzar el paper que té l’arquitectura tradicional en la conservació del paisatge.

Va ser una taula rodona formada per Begoña Rull, arquitecte; Isidre Pastor, arqueòleg medievalista i membre de la Comissió Permanent Masia i Territori de l’IEC; Víctor Mata, historiador i member del Centre d’Estudis Beguetans; Francesc Muñoz, professor de Geografia de la UAB i director de l’Observatori de la Urbanització i del màster en “Gestió i intervenció en el paisatge i el patrimoni”;  i Ferran Estradé, professor d’antropologia de la UB i comissari de l’exposició.

Tots els ponents van coincidir en afirmar la importància de l’arquitectura vinculada a la cultura popular i tradicional en la conservació del paisatge sempre i quan hi hagin criteris de gestió integrals d’aquest patrimoni.

El CECBLL a la Nit de Dones de Sant Joan Despí

La nit del 14 de setembre, Sant Joan Despí va celebrar una nova edició del programa Nits de Dones, enguany emmarcada en els actes de l’any Jujol . La vetllada es va iniciar amb una recreació teatralitzada de Josefa Romeu i Engràcia Balet, dues dones impulsores de l’obra de Jujol a Sant Joan Despí. Josefa Romeu, tieta de l’arquitecte, va promoure la construcció de la Torre de la Creu tot mostrant la seva actitud visionària i fent de mecenes del seu nebot, ja que va ser la primera obra que l’artista va fer al municipi. Engràcia Balet, mecenes de la reforma de Can Negre, va aportar una ajuda econòmica decisiva a les obres d’execució de la reforma de la casa pairal.

Tot seguit el grup Dansadespí va mostar, a través de la dansa, l’opressió i l’encotillament de les dones durant aquells anys i el desig de créixer i volar d’aquesta societat.

I per acabar, el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat va tancar la vetllada amb una conferència doble. Esther Hachuel, directora del CECBLL va parlar de com la historiografia ha tractat a les dones al llarg dels anys i, Neus Ribas, gestora cultural de l’entitat, va parlar de les diferents estratègies que les dones han seguit al llarg de la historia per escapar del patriarcat.

El Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat col.labora amb Ràdio Molins de Rei

Des d’aquest mes de setembre el CECBLL col·labora amb Ràdio Molins de Rei dins el magazine matinal “BON DIA I BONA HORA”. L’espai que s’emet en directe quinzenalment els dimarts a les 10,30 del matí, pretén apropar i divulgar la programació cultural relacionada amb el coneixement del territori del Baix Llobregat i del seu patrimoni natural i cultural.

La primera intervenció va tenir lloc el dimarts 18 de setembre amb la directora del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, Esther Hachuel. Aquí en teniu un tast

En aquest mateix sentit el CECBLL ja fa temps que participa en el programa “Línea de servei” d’ETV, un divendres al mes a les 10 de la nit. També col·labora mensualment, els dilluns a les 12 del migdia, al programa “El mirall” de Ràdio Sant Feliu.

 

 

EL CECBLL SUBSEU DEL Vè CONGRÉS DE DONES DEL BAIX LLOBREGAT

La tarda del 13 de setembre, la seu del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat es va convertir en subseu del Vè congrés de Dones del Baix Llobregat amb una proposta innovadora de diverses activitats, xerrades i tallers realitzats o impartits per dones i dirigits a dones.  Volíem trencar estereotips i posar en valor l’oci de les dones des de la perspectiva de l’economia feminista.

Els tallers i les xerrades que vem oferir es van iniciar amb una breu benvinguda a les assistents per part de l’alcaldessa en funcions de Sant Feliu de Llobregat, Lidia Muñoz i la presidenta del CECBLl, Conxita Sánchez. Tot seguit es van iniciar de forma simultània els tallers i  xerrades programades on hi van participar una vuitantena de dones que van anar passant pel Centre Cívic Mas Lluí.

L’oferta va consistir en 8 tallers i 4 xerrades molt interessants: taller de restauració de mobles, taller de patchwork, taller d’enquadernació creativa, taller de zumba, taller de robòtica, tast de tisanes, taller de reparació de motocicletes i un taller de música i dansa per als més petits. Les xerrades van ser: “Las chicas son de ciencias” a càrrec d’Irene Cívico; “L’astronomia oberta a les dones” de l’astrònoma de Molins de Rei Francesca Figueres; “Les dones dins l’imaginari col·lectiu” de l’escriptora i guionista Maite Carranza de Sant Feliu de Llobregat; i “Dones, ciència i tecnologia, una “carrera” de fons…” de l’enginyera Núria Salan de Sant Boi de Llobregat.

Amb aquests tallers i xerrades hem volgut mostrar en primer lloc en quins camps de l’activitat humana, les dones hem estat ignorades o bandejades i quines habilitats tenim per poder fer-les.

REPETIM EL 5è ITINERARI DE “EL RIU MÉS TREBALLADOR” A LA CENTRAL SEDÓ

El dissabte 22 de setembre es va fer el cinquè Itinerari de l’Aigua per conèixer la historia del Canal Sedó. A partir de 1886, Antoni Sedó va fer construir un canal per dotar d’energia elèctrica una petita fàbrica de carbur de calci situada a Corbera de Llobregat, propietat de A. Saforcada i Cia. El canal captava les aigües del riu a l’alçada de Castellbisbal (entre Martorell i Sant Andreu de la Barca)  i les conduïa a la fàbrica de Corbera, situada a prop del riu, entre Sant Andreu de la Barca i Pallejà.

En Javier Morata ens va explicar la importància del carbur de calci per il·luminar les viles i ciutats durant els anys que precediren la electrificació del país gràcies a les centrals  hidroelèctriques, que fins els anys vint del segle passat no va ser realitat. I ho feu explicant-nos les vicissituds i la història de la  petita central hidroelèctrica de Corbera i del Canal Sedó.

L’itinerari va ser molt interessant, gràcies Javier. L’únic que va fallar va ser la calor: en feia molta!

 

 

 

MicroCornellàTeatre AL LLUIRL’ART DE SETEMBRE

Divendres 21 de setembre al Centre Cívic Mas Lluí, va tenir lloc l’actuació del grup de Cornellà de Llobregat, MicroCornellàTeatre. L’obra “T de Microteatre” és un homenatge a la companyia teatral T de Teatre, que enguany compleix el seu 25è aniversari. La comèdia parla d’homes, de dones, de sexe… en forma de petits monòlegs i dues escenes basades en l’obra “Homes”, la primera que van posar en escena les noies de T de Teatre.

Va ser una vetllada molt divertida i una bona manera de reemprendre, després de l’estiu, aquesta activitat que de mica en mica es va consolidant i que ens permet conèixer la producció escènica de petit format del Baix Llobregat.

TERCER ITINERARI “EL BAIX LLOBREGAT, FONT DE L’ÀREA METROPOLITANA”

03 05 Torre de equilibrio ED de Sant Joan DespíDE L’AIGUA SUBTERRÀNIA A L’AIGUA SUPERFICIAL: Central Cornellà, pous Cornellà de les finques AiB, captació d’aigua superficial de l’ETAP de Sant Joan Despí, dipòsit i estació de bombament d’ATLL a Sant Joan Despí

DISSABTE 6 D’OCTUBRE DE 9 A 14h

PUNT DE SORTIDA: Estació DE LES AIGÜES, Trambaix

PUNT D’ARRIBADA: Estació CENTRE MIQUEL MARTÍ I POL, Trambaix

SOCIS: 0€ / NO SOCIS: 3€ / Menors de 14 anys: gratuït

L’inici de l’itinerari és l’estació de les Aigües del Trambaix a Cornellà de Llobregat. Per la carretera de Sant Boi, travessant l’avinguda del Baix Llobregat, arribarem al pou número 3. En un camí asfaltat sense nom en sentit oest cap al riu, hi podrem veure 7 pous més de la SGAB.

Desfent el camí fins al pou número 3 arribarem a la carretera de Sant Joan Despí i al parc del Canal de la Infanta, per seguir en direcció al Parc de la Fontsanta. Des d’aquí anirem, a través del carrer de Sant Martí de l’Erm, a la torre de l’equilibri de l’estació de bombament de l’ATLL. Continuarem pel carrer de Sant Martí de l’Erm, on es troba l’entrada de l’estació distribuïdora de Sant Joan Despí. Un cop passada la central i el dipòsit de relleu, arribarem a l’avinguda de Barcelona, on hi ha l’estació del Trambaix del Centre Miquel Martí i Pol, punt que conclou l’itinerari.

***Com que farem una visita a l’estació de bombament d’ATLL, és imprescindible que poseu el número del DNI al full d’inscripció i que el porteu el dia de l’excursió. Cal també que porteu calçat tancat.

PLACES LIMITADES PER ORDRE D’INSCRIPCIÓ

EXHAURIDES LES PLACES

Per més informació podeu trucar al 936663527

Amb el suport d’ATLL

Inaugurada l’exposició “Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge de Catalunya”. Conferència Carme Sanmartí “Masos, dones i vida familiar”

Dijous 6 de setembre de 2018 a la seu del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat va tenir lloc la inauguració de l’exposició “Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge de Catalunya”. Un dels comissaris, Ferran Estrada, va fer una visita guiada a l’exposició.

Catalunya és un país amb una gran diversitat de paisatges, producte de la relació continuada entre els éssers humans i l’entorn on els diversos elements construïts, la seva distribució pel territori i les seves formes i materials són un element clau de la configuració del paisatge. L’exposició analitza aquesta interacció en diversos contextos com l’alta muntanya, la costa, les terres de secà. l’horta i les planes de regadiu.

L’exposició ha estat impulsada i concebuda per  l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial i  produïda pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en coordinació amb l’Institut Ramon Muntaner mitjançant ajut de l’Obra Social de ‘La Caixa’.

En el mateix acte vam poder gaudir de la conferència “Masos, dones i vida familiar” a càrrec de la historiadora Carme Sanmartí, on ens va oferir una visió dels elements principals de la institució social i econòmica que son els masos, posant l’èmfasi en el nucli de la família i el valor del treball de les dones.

LluíRL’art amb “T de microteatre”

Sant Feliu de LLobregat,

Centre Cívic Mas LLuí,
Divendres 21 de setembre a les 21,00 h.

lluíRL’art  és un espai per donar a conèixer la producció escènica de petit format del Baix Llobregat.  Aquest mes de setembre el grup MicroCornellàTeatre de Cornellà de Llobregat, ens presenta “T de microteatre”. Seria un  homenatge a la companyia teatral T de teatre, què està celebrant els 25 anys de la seva fundació. 

Us hi esperem!!!!

Organitza: Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat i l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Preu: Taquilla inversa                                                                                                                 Com arribar-hi

Sabíeu que… setembre

SLIDER_concurs-07

Sabeu quantes edicions ha celebrat enguany el Festival Altaveu de Sant Boi de Llobregat?  

El Festival Altaveu de Sant Boi de Llobregat va arrencar l’any 1989 amb música d’autor i de protesta. Enguany n’han celebrat la 30a edició! Es tracta d’un dels festivals de música més veterans de Catalunya que ha anat evolucionat al llarg dels anys. Des de l’any 1990 s’atorguen els Premis Altaveu que reconeixent la feina d’artistes, entitats i iniciatives que han enriquit el panorama musical de l’any. L’any 1993 es va engegar L’ALTAVEU FRONTERA,  la secció competitiva del Festival per a noves bandes i grups emergents de tota mena d’estils residents als Països Catalans. Sota el nom Altaveu+, i des del 2016, el festival ha posat en marxa un mini-cicle de documentals musicals en col·laboració amb el festival In-Edit, un altre de xerrades al voltant de la música, una fira de discos i llibres i una exposició. I també un Altaveu en família per a que els més petits puguin gaudir de la música. Moltes felicitats Altaveu!

CONGRÉS INTERNACIONAL POBLES OBRERS I CIUTATS FÀBRICA

Del 4 al 6 d’octubre  de 2018 IMG-20180524-WA0005

Organitzat pel Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) amb la col·laboració del Comitè Internacional per a la Conservació i Defensa del Patrimoni Industrial (TICCIH), l’Association pour le patrimoine industriel de Champagne-Ardenne Grand Est (APIC) i l’Associació per a la Defensa del Patrimoni de la Colònia Sedó i el seu entorn. 

Per a més informació consulteu aquest enllaç

EL PROGRAMA DEL CONGRÉS

INSCRIPCIONS

REPETIM EL CINQUÈ ITINERARI “EL RIU MÉS TREBALLADOR” CENTRAL SEDÓ

Còpia de Foto Central SedóDISSABTE 22 DE SETEMBRE DE 9 A 14H

PUNT DE SORTIDA: Estació de FGC de Martorell Vila

PUNT D’ARRIBADA: Estació de FGC de Sant Andreu de la Barca

PREU NO SOCIS: 3€

PREU SOCIS: 0€

Menors de 14 anys: gratuït

El punt de trobada serà l’estació de FGC de Martorell Vila. Des d’aquí iniciarem l’excursió creuant el riu Llobregat pel Pont del Diable i caminarem per la N-II fins al Congost, des d’on baixarem a la resclosa Sedó.

Veurem la resclosa, les comportes i el canal de derivació.  Continuarem pel camí de ribera fins a les basses de ca n’Albareda i creuarem el polígon industrial fins a trobar de nou el canal, que seguirem fins a l’estació de FGC de Sant Andreu de la Barca, on donarem per acabada l’excursió.

INSCRIPCIONS AQUÍ
Per més informació podeu trucar al 936663527

Amb el suport d’ATLL

ATLL_Logotip 2015

 

Migraciones y programas de asistencia a la migración senegalesa en Cataluña: inmigración y retorno

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Migraciones y programas de asistencia a la migración senegalesa en Cataluña: inmigración y retorno

El principal objetivo de la tesis ha sido analizar para Cataluña los programas de asistencia a las migraciones, tanto para la inmigración como para el retorno, en comparación a las no asistidas, entendiendo que dichos programas formaban parte del marco general de la política de externalización de fronteras iniciada por España.
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Button_Widget”][/siteorigin_widget]

CENTRE D’ESTUDIS COMARCALS SUBSEU DEL CONGRÉS DE DONES DEL BAIX LLOBREGAT

Subseu Centre d'Estudis - Còpia

Vine al Centre Cívic Mas Lluí a tastar noves emocions i
a trencar motllos amb els tallers simultanis per a dones.

Tots els tallers són gratuïts

………………………………………………………………………………………………..

Taller de robòtica per a nenes, dones i àvies a càrrec d’Alejandra Veltri

De 17:30 a 18:30 h
………………………………………………………………………………………………..
Taller d’enquadernació creativa a càrrec d’Adelina Cobos
De 19 a 20:45 h
………………………………………………………………………………………………..
Taller de manteniment de motocicletes a càrrec  de Núria Olivera d’Esplumoto
De 19 a 20:30h
………………………………………………………………………………………………..
Taller de patchwork a càrrec de Loli Fernández
De 19 a 20:45 h
Inscripcions
………………………………………………………………………………………………..
Tast de tisanes a càrrec de Mercè Moral
De 17:30 a 19:30 h
No cal inscriure’s
………………………………………………………………………………………………..
 
Taller de restauració de mobles a càrrec del Casal de la Dona de Sant Feliu de Llobregat
De 17 a 18:45 h
………………………………………………………………………………………………..
Taller de zumba a càrrec de Iria González
De 19:30 a 20:30 h
………………………………………………………………………………………………..
 
Xerrada “Las chicas son de ciencias” a càrrec d’Irene Cívico
De 17:15 a 17:45 h
………………………………………………………………………………………………..
Xerrada “L’astronomia oberta a les dones” de l’astrònoma Francesca Figueres
De 18:00 a 18:30 h
………………………………………………………………………………………………..
Xerrada “Les dones dins l’imaginari col·lectiu” de l’escriptora i guionista Maite Carranza
De 18:45 a 19:15 h
………………………………………………………………………………………………..
Xerrada “Dones, ciència i tecnologia, una “carrera” de fons…” de l’enginyera Núria Salan
De 19:30 a 20:00 h
………………………………………………………………………………………………..
I perquè els infants passin una estona entretinguda mentre les mares fan un taller o són a una xerrada…
Taller de música i dansa per a nens i nenes a càrrec de Mireia Centelles
De 17:00 a 19:30 h

L’ARTICLE DEL MES PER JESÚS BLANCO

ACTIVAR EL DESPLEGAMENT DEL PLA DIRECTOR DE LES MUNTANYES DEL BAIX COM A GARANTIA DE FUTUR DE LA NOSTRA COMARCA

Les Muntanyes del Baix representen un espai natural privilegiat, que dóna coherència a la comarca del Baix Llobregat. El seu àmbit territorial engloba els espais no urbanitzables de muntanya entre el delta del Llobregat, el riu Anoia i el parc del Garraf. Juntament amb el Parc del Collserola representen els dos grans pulmons de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Aquesta joia, que té una gran riquesa natural i patrimonial, requereix una gestió i preservació, a través d’alguna figura de protecció.

Amb aquesta finalitat, l’any 2004 quan l’ajuntament de Begues i Sant Climent van iniciar el projecte de les Muntanyes del Baix, i al 2006 va agafant forma quan onze ajuntaments i el Consell Comarcal signen un primer conveni marc de col·laboració en la protecció, millora i gestió integral de les zones agrícoles i forestals del Baix i posteriorment s’hi adhereixen quatre ajuntaments més.

En el marc d’aquest primer conveni, al 2011 es va redactar i aprovar el Pla Director de les Muntanyes del Baix, amb 58 mesures en diferents àmbits (agroforestals, del planejament i ordenació del territori, del patrimoni cultural i paisatgístic, de les infraestructures, dels equipaments i ús públic, etc.), com a pla estratègic per definir i prioritzar les actuacions a impulsar des de les competències dels ajuntaments i el Consell Comarcal.

A causa de la crisi econòmica, no es va desplegar aquest Pla Director i és a finals de 2017 quan es planteja, de manera conjunta amb tots els ajuntaments, reprendre el projecte. Es crea una oficina tècnica al Consell Comarcal i s’activa una comissió tècnica amb la participació de personal tècnic dels ajuntaments implicats.

Al juny de 2018 *setze ajuntaments i el Consell Comarcal vam aprovar un nou conveni, actualitzant els compromisos, amb l’objectiu d’aconseguir que el territori de muntanya no urbanitzable d’aquests municipis, no inclòs en cap parc i que forma un espai continu, tingui un futur com a espai natural, preservant tots els seus valors, i com espai actiu amb el desenvolupament de les seves potencialitats econòmiques i agroforestals i de lleure.

Entre aquests compromisos cal destacar:

  • Promoure la preservació i millora dels valors naturals, ambientals i econòmics del medi agroforestal.
  • Desenvolupar les activitats agrícoles, forestals i de lleure.
  • Establir i fomentar mecanismes de col·laboració i suport  amb els agents privats del territori.
  • Cercar la col·laboració d’altres administracions públiques, institucions científiques i altres entitats.
  • Difondre entre la població els valors i les funcions d’aquest territori, així com el respecte al patrimoni natural, les activitats econòmiques que s’hi desenvolupen, i a les infraestructures de lleure i els seus usuaris.

Per desenvolupar aquests objectius hi ha el compromís de finançament de les actuacions i es crea una comissió de seguiment.

Tot i que el nou conveni s’ha signat recentment, portem un any des de que es va reiniciar el projecte, treballant per desplegar actuacions que contempla el Pla Director. Entre les més rellevants:

  • Elaboració d’una ordenança municipal tipus comuna sobre l’ús públic i preservació dels valors patrimonials de les Muntanyes del Baix.
  • Foment de les calderes de biomassa municipals  abastides amb estella dels boscos de les Muntanyes del Baix d’acord amb una estratègia conjunta supramunicipal.
  • S’han presentat projectes i estan aprovades subvencions de l’AMB als ajuntaments per implantar calderes i crear infraestructures per al tractament de la biomassa (secadors, estellatge i dipòsits).
  • Col·laboració amb l’Àrea Metropolitana per a la elaboració d’un estudi de les potencialitats de biomassa extraïble de la zona.
  • Foment de la silvopastura a partir de ramats d’ovelles, cabres i rucs per al manteniment de franges de protecció contra incendis i la gestió silvícola de boscos municipals. També estan aprovades subvencions per la instal·lació de nous corrals. En un futur seria desitjable avançar cap actuacions de l’economia circular , pastura, llet, carn, etc.
  • Senyalització comuna de camins públics i itineraris locals i supramunicipals.
  • Formulació de convenis de col·laboració amb la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona que ajudin al desplegament del projecte:  Estudi d’un sistema de tallafocs estratègic supramunicipal en l’àmbit, suport de representació cartogràfica, foment en plans de gestió forestal (ajuntaments – propietaris). Suport al finançament de calderes de biomassa en instal·lacions municipals etc.
  • Estudi d’aprofitaments silvícoles potencials. Estudi de la disponibilitat de la biomassa i potencial de consum en instal·lacions municipals. Estudi de la població de fauna salvatge i proposta de mesures per la gestió. Millora d’infraestructures: camins i torrents. Suport als treballs de recuperació de terrenys de cultiu en sectors estratègics. Suport als ajuntaments en el seguiment i aplicació de la disciplina urbanística etc.

Les mesures que s’han prioritzat en aquest  moments son la gestió de la biomassa  i  silvopastura, donat l’abandó dels boscos i el risc d’incendi en tot l’àmbit, tenint en compte el precedent d’incendis que hem patit els últims anys a les poblacions de Vallirana, la Palma, Cervelló i Torrelles i que han posat  en risc el futur de la nostra  comarca. Cal donar resposta als incendis, desenvolupar una xarxa de camins forestals i assegurar una protecció efectiva de les àrees de conreu, les rieres i les explotacions i la riquesa paisatgística de l’entorn.

Perquè ens  estimem aquest espai natural, per continuar trobant cabirols a Torrelles, perquè ens pugui visitar el Linx  Litio com ho ha fet recentment a Santa Coloma de Cervelló i per el futur de la nostra comarca, cal continuar treballant per el total desplegament del Plá Director de les Muntanyes del Baix.

* Begues, Gavà, Viladecans, Sant Climent de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló, Sant Vicenç del Horts, Torrelles de Llobregat, Pallejà, La Palma de Cervelló, Vallirana, Corbera de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Martorell, i Castellví de Rosanes.

Jesús Blanco
Conseller de Medi Ambient del Consell Comarcal del Baix Llobregat

 

 

Inauguració de l’exposició “Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge a Catalunya”

Ia_Arquitec_paisatge.jpg_1736903505Dijous 6 de setembre a les 19 h al Centre Cívic Mas Lluí, tindrà lloc la inauguració de l’exposició Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge a Catalunya, i la conferència Masos, dones i vida familiar, que impartirà la Dra. Carme Sanmartí.

L’exposició vol posar en valor l’arquitectura tradicional catalana en tota la seva diversitat territorial i tipològica, des d’una perspectiva etnològica.

 

 

EDITORIAL CECBLL (JULIOL 2018): Des de la platja, mirem l’horitzó.

Ens congratula que les platges de la comarca rebin bona puntuació per la seva qualitat ambiental, les visitem i les gaudim i, assegudes a la sorra, fixem la vista a l’horitzó, sabent que aquesta immensa mar blava continua sent testimoni de l’angoixa de milers de dones i d’homes que fugen de la fam o de la guerra i s’embarquen mar enllà per construir el seu projecte de vida digna.

El CECBLL, ara fa dos anys, en el marc dels novens Premis de Reconeixement Cultural, en la modalitat del Premi que el Centre atorga a una entitat dels països catalans, va lliurar el premi a l’ONG Proactiva Open Arms com a reconeixement de la seva tasca de salvament de persones migrades en les aigües de la mar Mediterrània.

Dos anys després, la crisi continua. Fa poc, el vaixell Aquarius no trobava port on recalar. L’oferiment de la ciutat de València i el canvi de govern a l’Estat van afavorir una nova visibilitat d’aquestes situacions de greu crisi humanitària. Després ports com el de Barcelona o el d’Almeria han continuat acollint altres embarcacions.

Catalunya i Espanya han rebut persones migrades d’arreu i, alhora, els seus habitants han hagut de migrar tant per raons econòmiques com, fa més de vuitanta anys, per fugir de la guerra civil i de la repressió franquista. No som alienes ni insensibles a allò que suposen les migracions avui dia. Una clara mostra d’això han estat, a la ciutat de Barcelona, les importants manifestacions a favor de l’acollida.

La comarca del Baix Llobregat és una de les comarques de Catalunya que ha crescut i ha progressat, també, gràcies al treball i la participació de les diferents onades migratòries dels anys 1920-1975, en les quals vingueren persones d’altres indrets d’Espanya. Ciutadania vinguda d’arreu del món, en l’actualitat ha tornat a fer arrels als nostres pobles i ciutats. Som una comarca on conviuen diverses maneres d’entendre la vida, ens sentim territori d’acollida. En conseqüència, hi ha municipis que, de manera coordinada amb les institucions del país, han ofert instal·lacions locals per atendre els col·lectius que calgui.

Aquest juliol, conscients d’una realitat que dia rere dia ens mostren els mitjans de comunicació, vàrem decidir començar a endinsar-nos en la problemàtica de la immigració i de les persones refugiades. Ho férem de la mà d’Aboulaye Fall, qui feia temps que havia contactat amb nosaltres per oferir-se a presentar arreu la seva recerca. Aquest senegalès viu a la comarca (Molins de Rei) des de l’any 2010, i el 2017 presentà, a la UAB, la seva tesi doctoral en demografia Migraciones y programas de asistencia a la migración senegalesa en Cataluña: inmigración y retorno.

Ens semblà oportú fer una primera reflexió entorn d’una experiència concreta que, per analogia, servís per entendre l’essència del fenomen migratori. Els processos migratoris s’han convertit en un dels principals motors de la transformació social, política i cultural més importants de les nostres societats. Els fenòmens de la transnacionalitat i la integració formen part de la naturalesa dels moviments migratoris i prenen especial rellevància als països de la Unió Europea.

L’Abdoulaye, en la seva conferència “La immigració a Europa per via marítima: el cas dels senegalesos”, ens explicava algunes de les conclusions de la seva tesi doctoral. Deia que la immigració constitueix una estratègia familiar que permet a la família la seva reproducció, encara que sigui a costa de perdre un dels seus membres, i que l’assumpció del risc per part de la persona migrada concorda amb el discurs neoliberal de la resiliència, de manera que no es pot atribuir a la ignorància; hom assumeix que “qui s’arrisca, guanya”, i aquí rauen les múltiples estratègies que fan servir les persones per travessar continents, mars i oceans, posant en perill la seva vida.

Ens trobem, per tant, davant d’una problemàtica de gran abast, ja que en un món globalitzat no es poden posar tanques als prats. Al llarg dels temps, les persones que viuen en zones desafavorides cerquen altres indrets on poder viure i guanyar-se la vida. Europa afronta un dels seus principals reptes: atendre el benestar dels grups socials més febles i acollir de manera adequada els immigrants, construint una veritable política comuna europea i cooperant amb els països d’origen.

Caldrà treballar a curt, mitjà i llarg termini per abordar la immigració, però no podem perdre de vista que aquest fenomen obeeix a un model de societat capitalista global i depredador que requereix com a resposta, més que mai, un pensament cosmopolita, orientat a elaborar propostes de desenvolupament viable, just i desitjable per al conjunt de la societat. Inevitablement som al davant de la necessitat de pensar una economia en clau planetària, en clau de tota la humanitat. Ens preocupa que les societats capitalistes desenvolupades s’orientin vers un imperialisme intern amb tanques, barreres i carnets d’accés exclusius, cosa que no és ni desitjable ni viable. Cal emprendre amb urgència el camí d’un globalisme igualitari, ecològic i cosmopolita.

 

 

COMISSIÓ DE MEMÒRIA HISTÒRICA DE SANT VICENÇ DELS HORTS

La tarda del 25 de juliol es va constituir la Comissió de Memòria Històrica de Sant Vicenç dels Horts. Aquesta comissió, coordinada per l’arxivera de Sant Vicenç, Roser Calpe, està integrada per representants de diferents entitats locals, pels diferents partits polítics del municipi, per un representant de l’Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica i Democràtica del Baix Llobregat i per una representant del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Durant la sessió es van posar damunt la taula diverses actuacions que el municipi podria dur a terme amb el vist-i-plau de la comissió. Van destacar l’actualització del nomenclàtor de la ciutat i accions envers la repressió franquista com ara una homenatge públic als vicentins  afusellats a l’inci del règim. Amb aquesta reunió es va donar el tret de sortida a una comissió que ha de treballar per la restauració de la memòria de Sant Vicenç i per la restauració dels drets de les persones que van ser repressalides per la dictadura franquista.

Fotografia de l’Arxiu Municipal de Sant Vicenç dels Horts. Missa d’acció de gràcies per l’acabament de la guerra Abril 1939. Fotògraf Marse. Donació d’Assumpció Marce Font.

CONVENI PER AL DESENVOLUPAMENT INTEGRAL DE LES MUNTANYES DEL BAIX LLOBREGAT

Begues, Gavà, Viladecans, Sant Climent de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló, Sant Vicenç dels Horts, Torrelles de Llobregat, Pallejà, La Palma de Cervelló, Cervelló, Vallirana, Corbera de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Martorell, Castellví de Rosanes i el Consell Comarcal del Baix Llobregat, van signar el passat 28 de juny un conveni de col·laboració per a la protecció, millora i desenvolupament integral del territori agroforestal de les Muntanyes del Baix. L’any 2006 es va signar un primer conveni que ara s’ha volgut revisar amb l’experiència adquirida d’aquests més de deu anys, i amb l’objectiu d’actualitzar els mecanismes de coordinació i operatius entre les institucions signats.

Les principals finalitats d’aquest conveni són:

1.    Promoure la preservació i millora dels valors naturals, ambientals i econòmics del medi agroforestal.
2.    Desenvolupar les activitats agrícoles, forestals i de lleure.
3.    Coordinar les actuacions dels ajuntaments en el medi agroforestal, intercanviar experiències, i tendir a unificar els criteris d’intervenció entre municipis veïns.
4.    Establir i consolidar  mecanismes de coordinació i la cooperació entre els ajuntaments i ens supramunicipals per a la consecució d’objectius comuns.
5.    Establir i fomentar mecanismes de  col·laboració i suport amb els agents privats del territori.
6.    Cercar la col·laboració d’altres administracions públiques, institucions científiques i altres entitats.
7.    Difondre entre la població els valors i les funcions d’aquest territori, així com el respecte al patrimoni natural, les activitats econòmiques que s’hi desenvolupen, i a les infraestructures de lleure i els seus usuaris.
8.    Projectar i executar accions per assolir les finalitats esmentades.

Conferència-col·loqui “La immigració a Europa per via marítima: el cas dels senegalesos”

Catalunya i Espanya han estat territoris que han rebut persones migrades i que alhora els seus habitants han hagut de migrar, tant per raons econòmiques o fugint de la guerra. Des del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat hem volgut fer una primera aproximació a la nova immigració.

El dia 11 de juliol a la Federació Obrera de Molins de Rei, el doctor en demografia Abdoulaye Fall Diaw, ens va presentar els resultats de la seva tesis en el marc de l’actualitat de la crisi migratòria que estem vivint arreu. Ara és d’actualitat mediàtica la de la zona mediterrània, però la ruta de la immigració africana a Espanya ha estat històricament l’Atlàntic amb les illes Canàries com punt d’arribada. La travessia pel Mediterrani és relativament recent i ha estat propiciada per la situació de desgovern a Llívia des d’on surten les embarcacions. En la seva tesi, el doctor Fall, ha analitzat les dinàmiques que sustenten els moviments migratoris, en aquest cas per l’Atlàntic. El doctor Abdoulaye Fall assenyala que:

Cinco son los principales resultados que destacamos de la tesis:

1) La emigración constituye una estrategia familiar, que permite a la familia su reproducción aunque sea al costo de perder a uno de sus individuos

2) La asunción del riesgo por parte del migrante concuerda con el discurso neoliberal de la resiliencia, de modo que no puede achacarse a la ignorancia

3) La migración asistida de trabajo ha tenido un impacto limitado a causa de la incidencia del contexto económico en destino y a su vinculación a las políticas de lucha contra la inmigración ilegal

4) En detrimento del retorno a Senegal inciden el escaso atractivo de los incentivos, las negativas perspectivas de reinserción social y, sobre todo, la fuga a una presión social inherente al esfuerzo familiar que dio lugar a la concreción del viaje

5) Finalmente, se concluye que el control de las migraciones con el objetivo de asegurar su circularidad (de hecho, su no permanencia en España) acaba dando al traste con un proyecto que, en sus orígenes, (para la sociedad emisora) era eminentemente circular.

Fotos cedidas per l’Ajuntament de Molins de Rei. Dan Costa.

30 anys de Consell Comarcal del Baix Llobregat

El dia 16 de juliol, a la sala de plens del Consell Comarcal del Baix Llobregat es va celebrar l’acte de commemoració del 30è aniversari de la seva constitució. L’acte va comptar amb la presència de tots els presidents i la presidenta que ha tingut la institució: José Montilla Aguilera, Jose Luís Morlanes Galindo, Rosa Boladeras Serraviñals, Joaquim Balsera García, i l’actual president Josep Perpinya i Palau, a més de consellers i conselleres dels grups polítics que han format part del Ple de l’entitat al llarg de la seva història, així com representants dels sindicats, associacions i entitats vinculades amb el Consell Comarcal.

Una delegació del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, formada per Conxita Sánchez, Genoveva Català, Jaume Bosch i Esther Hachuel, van assistir a aquest acte.

Els presidents i la presidenta van posar l’èmfasi en el fet de que el Baix Llobregat és una comarca que sempre ha teixit consensos i complicitats, que ha fet política amb visió de conjunt i de la mà dels ajuntaments, amb capacitat de pacte i negociació fins i tot des de la discrepància. Totes les intervencions van destacar el valor d’un territori històricament lluitador, que ha aconseguit sortir de la crisi adaptant-se a les necessitats i als reptes de futur.

Josep Perpinyà, l’actual president, va parlar dels projectes que actualment estan impulsats des del Consell Comarcal com, la creació del Servei Especialitzat d’Atenció a les Persones, la signatura d’un nou conveni marc per al desenvolupament integral de les Muntanyes del Baix, la posada en marxa de l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat, i l’aprovació de la constitució del Consell de la Salut del Baix Llobregat i del Consell de la Formació Professional del Baix Llobregat, dos òrgans de participació sectorial pioners a nivell comarcal i de Catalunya.

Fotografies extretes de la web del Consell Comarcal del Baix Llobregat

Fòrum “Les entitats del Baix Llobregat, espais de lideratges femenins”

Sota el títol “Les entitats del Baix Llobregat, espais de lideratges femenins”, vam dur a terme el darrer dels fòrums que estem realitzant en el marc del nostre projecte Lideratges femenins al Baix Llobregat. 40 anys de feminisme.

Aquesta vegada va ser el municipi de Sant Joan Despí el que ens van acollir el dia 3 de juliol, a l’Àrea de serveis a la persona i de la mà de la seva regidora d’acció social i igualtat, Margi Gual. En el fòrum hi van participar una quinzena d’entitats de Sant Joan Despí, però també d’arreu de la comarca.

Durant el debat es va posar de manifest diferents problemàtiques que poden tenir les dones dins d’una entitat. Quan arriben a càrrec directius, quan han d’expressar la seva opinió, quan han de liderar algun projecte, la dona tendeix a fer un pas enrere per deixar lloc al company, i aquest és un dels reptes que cal batre.

 

SEGON ITINERARI DE LA GUIA “EL BAIX LLOBREGAT, FONT DE L’ÀREA METROPOLITANA”

Amb el nom de “La consolidació del Llobregat com a font per a l’abastiment de Barcelona”, el dissabte 30 de juny va tenir lloc el segon itinerari, dels 7 que conformen aquest nou registre de la col·lecció Camins d’Aigua. Va ser la continuació del primer, que va tenir lloc el passat 2 de juny i que va ser el capítol introductori.

Els setze assistents concentrats a la parada del Tram del Pont d’Esplugues, on la televisió comarcal va voler deixar testimoni audiovisual de l’acte, vam iniciar el trajecte, i després de caminar per zona urbana tenim la primera explicació per centrar el tema de la segona ronda d’itineraris i sobre el dipòsit i central de la cota 100, a Esplugues. A mida que anàvem guanyant alçada pujant per la zona residencial, s’ampliava la vista sobre el paisatge de l’entorn, tant pel que fa a les muntanyes i cims com sobre la gran ciutat receptora de l’aigua que estudiem. Com a anècdota frívola, carrers amunt, vam bordejar la casa de la parella de futbolista i cantant més mediàtica.

La calor també augmentava, arribant a depassar els 30º suportables per l’aire muntanyenc. La plaça Mireia, ja de ple a Collserola, va ser l’inici del tram pel passeig de les Aigües, el nom més adient, com va quedar clar a les explicacions. Aquí les vistes passen a ser espectaculars, com les del mirador on es va esmorzar, que té la seva història també relatada. Les vistes, però, no van distreure l’atenció de les explicacions, com les del dipòsit de St. Pere Màrtir, a la cota 300, sota l’antena.

La ruta acabava, camí enllà, a l’estació del funicular de Vallvidrera, però als 8.1 Km del recorregut hem d’afegir-hi el tram de baixada per les escales fins a l’estació de Peu del Funicular, de FGC, donat que la majoria vam optar per allargar la caminada. L’acomiadament va ser una cita per després de l’estiu, quan es reprendran aquestes excursions temàtiques.

El guiatge de l’Adelina i el mestratge del Javier, juntament amb la guia-llibre patrocinada per ATLL i la informació escrita donada s’han vist complementades per les explicacions, molt adients, d’alguns assistents en alguns punts. Tot per completar una sortida d’esport, ciència i amistat.

Amb el suport de: