XI CONGRÉS DE LA COORDINADORA DE CENTRES D’ESTUDIS DE PARLA CATALANA

Amb el títol “La construcció del territori: geografia, identitat i usos polítics”, es va celebrar els dies 23, 24 i 25 de novembre a l’Auditori de Banyoles, l’XI Congrés de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC).

Des del segle XVIII, bona part d’Europa viu un seguit d’ordenaments territorials per tal d’adaptar les necessitats de la construcció de l’estat amb el territori. En el cas de França, aquestes construccions s’inicien clarament amb la confecció dels departaments; i a Espanya, la confecció de les províncies ha tingut conseqüències profundes en el sistema de comunicació social, econòmic i polític tant a nivell local com nacional, un fet que s’ha arrossegat fins als nostres dies i que no sembla a prop de ser modificat.

El congrés es va estructurar en tres àmbits de treball per tal d’analitzar la relació que existeix entre la geografia, la identitat i la política pel que fa a les representacions del propi territori, i de quina manera s’ha projectat, ordenat i construït al llarg dels anys: 1- La construcció de les personalitats territorials; 2- Ordenar el territori, canviar la societat i 3- Identitats territorials i representacions polítiques: societat i cultura.

La conferència inaugural “Governar els territoris en temps de complexitat” va anar a càrrec de Quim Brugué ; la participació al congrés es va fer palesa amb la programació d’11 ponències i la presentació de 20 comunicacions. Hi van assistir unes 90 persones durant el transcurs dels tres dies de durada del congrés, que es va poder seguir per streaming.

Aquest XI congrés va ser organitzat per la CCEPC, l’Institut Ramon Muntaner, l’Ajuntament de Banyoles i el Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles.

 

 

QUART ITINERARI “EL BAIX LLOBREGAT, FONT DE L’ÀREA METROPOLITANA”

El dissabte 10 de novembre es va fer el quart itinerari de la guia El Baix Llobregat, font de l’àrea metropolitana.

Amb el nom “NOUS RECURSOS RIU AMUNT” vam fer un recorregut pel marge esquerre del riu Llobregat entre Martorell i Abrera.

La trobada va tenir lloc a l’estació de FGC de Martorell Vila/Castellbisbal. Vam iniciar el recorregut passant pel costat del pont del Diable de Martorell, des d’on vam prendre el camí de ribera del marge esquerre del riu Llobregat en sentit ascendent. En pocs minuts vam arribar al Pou Radial núm. 1.

Els anomenats pous radials de Martorell són un conjunt de tres pous, construïts al final de la dècada dels anys 50 al marge esquerre del riu Llobregat, als municipis de Castellbisbal i Abrera, tot i que són coneguts com a pous de Martorell. La seva funció era abocar l’aigua extreta del subsòl a la llera del riu, amb l’objectiu d’augmentar el seu cabal per què l’ETAP de Sant Joan Despí no tingués problemes de manca d’aigua als períodes estiuencs.

Vàrem continuar el recorregut passant pel costat dels pous radials dos i tres i l’estació de bombament de la riera del Morral. Aquesta estació de bombament es va posar en servei l’any 2008 per aprofitar l’aigua dels pous radials, que estaven en desús des de finals de la dècada dels anys 70 i enviar-la a l’ETAP d’Abrera quan la manca d’aigua superficial ho fes necessari.

L’anècdota del dia va ser l’impossibilitat de creuar la riera del Morral pel considerable cabal que circulava després d’una setmana de pluges intenses. Finalment vam haver d’improvisar un recorregut alternatiu.

La resta del recorregut fins a l’ETAP d’Abrera va resultar molt vistós degut a l’impressionant i inusual cabal que baixava pel riu Llobregat.

Arribats a l’ETAP d’Abrera no vàrem poder fer la visita prevista a la planta per raons tècniques.

Amb el suport de:

Sabíeu que… desembre

SLIDER_concurs-07

Sabíeu que el Baix Llobregat és la segona comarca amb més facturació de la província de Barcelona? 

El Baix Llobregat és la segona comarca amb més facturació de la província de Barcelona, després
del Barcelonès, i la primera en facturació per càpita. Els municipis amb més volum de facturació són El Prat de Llobregat, Martorell i Esplugues de Llobregat.

Font: Observatori Comarcal del Baix Llobregat

 

Darrer LluíRL’art de l’any amb “Las Fritas”

El darrer lluiRL’art de l’any 2018 va comptar amb una magnífica interpretació de Las Fritas.

Las Fritas és una companyia de teatre feminista, formada per tres joves actrius que es van conèixer al Col·legi del Teatre de Barcelona. Elles són Laia Ferré, Adriana G. Andreo i Neus Gispert. Creuen en el teatre no només com a creació artística, sinó també com una forma de transformació social.

El divendres 30 de novembre, las Fritas van portar al Centre Cívic Mas Lluí l’espectacle ‘First Round’ una comèdia àcida i  satírica amb una forta crítica a la societat patriarcal, de la que van poder gaudir les més de trenta persones que van assitir-hi.

 

LA NIT DE LA CULTURA APLEGA LA COMARCA A SANT JUST DESVERN

L’Ateneu de Sant Just Desvern va ser el magnífic escenari que va acollir la gala dels Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat.

Aquests premis són convocats i organitzats biennalment  pel Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat mentre que la gala de lliurament és un acte coorganitzat pel Centre d’Estudis i per l’Ajuntament amfitrió, en aquesta edició el de Sant Just Desvern.

Hi van assistir prop de 250 persones entre públic, finalistes i autoritats i ens van acompanyar personalitats com la consellera de la Presidència, Elsa Artadi o el 128è president de la Generalitat, José Montilla, a més d’una nodrida representació d’alcaldes i alcaldesses del Baix Llobregat, diputats de la Diputació de Barcelona o del Parlament de Catalunya.

També van ser presents representants de les principals empreses patrocinadores, Sorigué , Amat Immobiliaris o Viena Edicions entre d’altres.

El premi a la Personalitat Baixllobregatina el disputaven el molinenc Karra Elejalde i la sesrovirenca Rosalia, que és qui finalment va guanyar la votació popular. Rosalia no va poder assistir als Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat per trobar-se a Los Àngeles, on ha assistit a l’entrega dels Latin Grammy com a guanyadora inqüestionable. El premi el va recollir en el seu nom l’alcalde de Sant Esteve Sesrovires.

Per la seva banda el premi Centre d’Estudis Comarcals que la Junta atorga directament a una iniciativa destacada dels territoris de parla catalana va recaure enguany en la cooperativa Som Energia.

La vetllada va ser amenitzada amb actuacions de gran qualitat de diversos grups artístics de Sant Just: el “Tallers de Músics de Sant Just Desvern”, de l’Escola de Dansa Renata Ramos París, de l’Espai de Dansa Marta Roig, del grup de flautes de l’Escola de Música de l’Ateneu i del cor Coraggio. Un escenari especialment decorat per Taller Municipal d’Arts Plàtiques Carrau Blau va posar l’entorn ideal a la gala.

La cloenda va anar a càrred de Conxita Sánchez, presidenta del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat; Elsa Artadi, consellera de la Presidència de la Generalitat de Catalunya; i Josep Perpinyà, alcalde de Sant Just Desvern.

La gala va acabar amb un sopar servit per Cuina Miracle, Ciabbatta i el Celler de Can Mata.

Un any més la nit de la cultura del Baix Llobregat va posar de manifest que aquesta es una comerca viva, plena de gent il·lusionada i amb ganes de contribuir a un mon millor.

Consulteu les candidatures finalistes i les guanyadores 

 

Fotografies cedides per l’Ajuntament de Sant Just Devern
© Lluís Tarrés

IX JORNADES DE PATRIMONI A SANT JOAN DESPÍ

El concepte de patrimoni és clarament androcèntric, reflecteix uns discursos i unes narratives amb els ulls dels homes. Vincula l’herència del passat a la transmissió paterna. Altrament parlaríem de matrimoni. Diversos diccionaris etimològics posen de relleu que mentre el patrimoni (pater-monium) posa l’accent en la transmissió vertical dels valors, que són llegats d’una generació a l’altre, la idea de matrimoni (matermonium) emfatitza una transmissió de valors horitzontal, a través del
contacte directe entre mares i filles i fills. Estem un altre cop davant de la dicotomia entre allò públic i allò privat, entre allò rellevant socialment i allò que només ho és personalment.
Òbviament la vida privada ha generat un patrimoni menys ric i menys ostentós que la vida pública. Els palaus, les grans estructures funeràries o les esglésies deixen pas, en aquest terreny, a patrimonis de la vida quotidiana, amb una funcionalitat molt ben definida. Però el discurs i la narrativa històrica s’ha creat a través del patrimoni de filiació masculina i allò vinculat a la història de les dones ha quedat relegat a un segon pla.
En aquesta Jornada del Patrimoni del Baix Llobregat ens plantegem un doble objectiu: donar eines per posar en valor el patrimoni vinculat a l’activitat de les dones i per generar un discurs no androcèntric del patrimoni que tenen les nostres ciutats i viles.

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA DE LES JORNADES

FEU AQUÍ LES VOSTRES INSCRIPCIONS 

 

El CECBLL s’adhereix a l’ANY JUJOL

El Centre d’Estudis Comarcals ens hem adherit a l’Any Jujol140 promogut per l’ajuntament de Sant Joan Despí.

L’Any Jujol140 és un moviment artístic, cultural i social per difondre la figura de Josep Maria Jujol, tot coincidint amb el 140 aniversari del naixement d’un arquitecte que és referent del modernisme català i autor de joies arquitectòniques com Can Negre o la Torre de la Creu, a Sant Joan Despí, o el Teatre Metropol, a Tarragona.

L’any 2016 es va fer públic el Manifest Jujol, al que ara s’hi ha adherit el Centre d’Estudis. L’han subscrit diferents institucions, professionals de l’arquitectura i les arts plàstiques, intel·lectuals, acadèmics, estudiants i persones interessades per la cultura. Els signants manifesten el seu interès per recuperar i promocionar la memòria de l’arquitecte Josep Maria Jujol.

 

SEMINARI “Existeix l’urbanisme feminista?”

El Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat amb la col·laboració del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, organitzen aquest seminari amb l’objectiu de plantejar-nos si existeix o si és possible un urbanisme feminista. Volem reconèixer la importància de l’urbanisme, com construïm i com vivim i convivim en els espais públics i privats i com aquests indrets es dissenyen i programen.

L’urbanisme no és neutre, ni innocent obeeix a interessos, necessitats i el domina  qui te més poder. La vida quotidiana de la què durant anys n’han tingut cura les dones, sovint no forma part de les agendes, ni de les prioritats. Ens disposem a endinsar-nos en aquestes qüestions, per això brindem aquesta acció formativa a totes les organitzacions socials de la comarca, a les dones i homes amb responsabilitats polítiques i tècniques de les administracions i de manera especial als diferents grups feministes del Baix Llobregat.

IMPRESCINDIBLE INSCRIPCIÓ PRÈVIA

LLOC: CENTRE CÍVIC MAS LLUÍ (carrer Estelí, 10 – Sant Feliu de Llobregat)

PROGRAMA

DIJOUS 22 DE NOVEMBRE DE 2018

      10,00 h   Presentació i obertura del Seminari

      10,30 h.   Taller d’urbanisme  a càrrec de Blanca Valdivia del Col·lectiu PUNT 6

      12 a 13 h   Observar un itinerari quotidià: passejada per la ciutat  a càrrec de Blanca Valdivia del Col·lectiu PUNT 6

      18 a 20,30 h CINE FÒRUM AL CINEMA ZUMZEIG (carrer Béjar, 53 – Barcelona (Sants))

Projecció del documental “The Human Scale”

DIVENDRES 23 DE NOVEMBRE DE 2018

     10,30 a 11,30 h URBANISME AL LLARG DE LA HISTÒRIA. Daniel Jiménez Schlegl , advocat i professor de filosofia del       dret

    12 a 12,30 h Lectura del Decàleg per a la construcció de ciutats feministes de les Alcaldesses del Baix Llobregat, amb la presència de la sra. Maite Aymerich, alcaldessa de Sant Vicenç dels Horts i la sra. Lluïsa Moret, alcaldessa de Sant Boi de Llobregat.

    12,30 a 13,30 h URBANISME I GÈNERE. Anna Bofill Levi, arquitecta i compositora

    16 a 17 h PROPOSTES PER UNA NOVA VISIÓ DE L’URBANISME. Zaida Muxí Martínez, arquitecte

    17 a 18 h EXPERIÈNCIES D’URBANISME AMB VISIÓ DE GÈNERE. Carme Miralles Guasch, geògrafa

    18,30 a 20,00 h  TAULA RODONA  “EXPERIÈNCIES DE LES REGIDORES D’URBANISME” amb Lídia Muñoz, regidora de Sant Feliu de Llobregat; Belén García, regidora de Sant Joan Despí;  Alba Bou, regidora de El Prat de Llobregat; i Janet Sanz, regidora de Barcelona. Moderadora Genoveva Català, membre de Junta del CECBLL.

 

Llocs propers per anar a dinar:

Can Plana  carrer Girona, 8 – Sant Feliu de Llobregat  (admeten reserves a partir de 7 persones)

La Celeste   carrer de Carles Buïgas, 34 – Sant Feliu de Llobregat

A més i més  carrer del Marquès de Monistrol, 13 bis – Sant Feliu de Llobregat

 

Amb el suport de:

logos amb el suport de

EDITORIAL CECBLL (OCTUBRE 2018): Torna la Nit de la Cultura

LA CULTURA ÉS AVUI IMPRESCINDIBLE EN L’AGENDA PÚBLICA

En aquest darrer trimestre de l’any la cultura és protagonista i un clar exponent en són els Premis de Reconeixement Cultural. La capacitat de la cultura per aglutinar debats i posar en comú el pensament és infinita i portar-ho a terme és un deure ineludible tant de les entitats com de les institucions. Ara més que mai necessitem entendre el món que ens ha tocat viure.

En la nostra civilització, el binomi “pensar i actuar” és molt necessari i per aquesta raó ens satisfà que novament l’assignatura de filosofia s’incorpori novament a l’ensenyament secundari, ja que entenem que una de les finalitats prioritàries de l´educació consisteix en formar persones ciutadanes lliures. La filosofia és imprescindible per desenvolupar el pensament autònom i crític en què es fonamenta la democràcia i la vida en comú. La filosofia és un pilar de l’edifici cultural d’una comunitat.

El segle XXI ha començat a caminar enmig d’una gran crisi econòmica. També  ens ha aportat grans avenços tecnològics i alhora el món s’ha fet més petit, cosa que ens permet una major interacció humana. En el costat negatiu hi tenim que el repartiment de la riquesa continua generant grans desigualtats. Costa comprendre l’abast de la situació i també adaptar-se a aquest món globalitzat. Calen recursos per emprendre iniciatives innovadores i no hi ha un  lloc més apte que el de la cultura per postular una política capaç de promoure creences i imaginaris socials per transformar un sistema de valors  que va generar tanta opulència i també tanta misèria

Sempre hem insistit que la cultura és un valor i una eina de canvi i de transformació de les condicions de vida de les persones. Amb aquesta premissa varem impulsar el congrés El Baix Llobregat a Debat i es va elaborar el Llibre Blanc de la Cultura i, per això fa quasi vint anys que convoquem  els Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat (PRC) que nasqueren l’any 1999. Cada dos anys es lliuren i des de llavors ençà l’activitat del Centre d’Estudis i de moltes iniciatives culturals a la comarca ha crescut i s’ha diversificat. Els guardons tenen com objectiu el reconeixement públic del treball fet en matèria de cultura per part de persones, col·lectius, entitats, institucions, empreses o organismes. Se’n valora la trajectòria cívica, emprenedora, artística, professional, acadèmica i científica, així com la seva repercussió pública i notòria a la comarca i arreu.

És ben cert que hi ha una gran activitat cultural que es fa de la mà del voluntariat social i que els recursos públics dedicats a la recerca i a la innovació en aquest camp és molt insuficient. Toi i això,  el dia 16 de novembre, en el marc d’una entitat centenària, l’Ateneu de Sant Just Desvern,  lliurarem els Premis de Reconeixement Comarcal. Seran 13 guardons que abasten diversos camps de la cultura i que constitueixen un indicador de la persistència de l’activitat cultural en el nostre entorn.  Aprofitem l’avinentesa per agrair l’acollida i l’enorme col·laboració de l’Ajuntament de Sant Just Desvern, de les entitats del municipi i de tota la ciutadania.

L’edició dels Premis que celebrarem a Sant Just Desvern ha comptat amb el treball previ de la Comissió de selecció dels PRC del Baix Llobregat, que ha fet la seva feina i ha dictaminat que 38 candidatures mereixen la consideració del Jurat. En l’edició d’enguany s’han presentat 93 candidatures: 49 d’elles han estat formulades per persones a títol individual, 11 les han presentat entitats locals i 33 han estat proposades per Ajuntaments. El Jurat serà qui determinarà qui guanya en cada categoria. Cal recordar que la Junta del Centre fa el seu reconeixement a una entitat que desenvolupa la seva activitat en els territoris de parla catalana. I, per decisió popular, es reconeixerà a la cantant Rosalia o a l’actor Karra Elejalde, com a personalitat baixllobregatina de l’any.

A Sant Just Desvern celebrarem la capacitat social i cultural del Baix Llobregat i ens encoratjarem a continuar el camí emprès fa anys per fer de la cultura una eina de cohesió i d’estima a la gent i al territori de la nostra comarca.

Us animem a votar la personalitat baixllobregatina i a participar activament en la Nit de la Cultura al Baix, la Nit dels Premis de Reconeixement Cultural.

Tot aquest gran esforç col·lectiu mereix la nostra gratitud i estima.

 

 

 

L

Vè Congrés de Dones del Baix Llobregat

Un nou Congrés de Dones arriba a la comarca, el cinquè, i arriba sota el lema 100% feministes. Cada quatre anys i des de l’any 2002 que s’han anat celebrat aquests congressos com un espai de debat i reflexió sobre la situació de les baixllobregatines, on es fan palès les necessitats reals de les dones i s’impulsen les reivindicacions feministes, aquelles més històriques i aquelles més actuals.

El primer congrés es va celebrar a Sant Boi de Llobregat els dies 1 i 2 de març del 2002; el segon a Sant Feliu de Llobregat els dies 5 i 6 de maig del 2006; el tercer a Viladecans el dies 28 i 29 de maig del 2010; el quart el 14 i 15 de novembre del 2014 a Gavà i el cinquè els dies 26 i 27 d’octubre d’enguany a la ciutat de Castelldefels.

La benvinguda institucional de l’acte inaugural  va comptar amb la participació de l’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda Cuervas, la vicepresidenta del Consell Comarcal del Baix Llobregat Raquel Sánchez Jiménez, la diputada de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, Rosa Funtané Vila, la presidenta de l’ICD, Núria Balada i Cardona, i la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera i Mestres. La Ministra de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat d’Espanya, Carmen Calvo Poyato, va enviar un vídeo amb un missatge de salutació a totes les persones participants al congrés.

L’endemà es van dur a terme les diferents sessions de treball centrades amb els eixos temàtics del congrés: transversalitat de gènere a les polítiques públiques, economia feminista, dones i tecnologia, perspectiva de les dones als mitjans de comunicació, violències masclistes / assetjament sexual i esport femení.

A la cloenda van intervenir el regidor d’Igualtat de l’ajuntament de Castellefels, Alex Company Hernández, i la consellera de les Dones, Gent Gran i LGBTI, Vicky Castellanos Núñez.

Vegeu la galeria de fotos a la pàgina web del Consell Comarcal del Baix Llobregat

 

QUART ITINERARI “EL BAIX LLOBREGAT, FONT DE L’ÀREA METROPOLITANA”

 

04 01 ETAP Llobregat de Abrera

NOUS RECURSOS RIU AMUNT: ETAP d’Abrera, Pous radials de Martorell, Estació de bombament de la riera del Morral

DISSABTE 10 DE NOVEMBRE DE 9 A 14h

PUNT DE SORTIDA: Estació Martorell Vila, FGC

PUNT D’ARRIBADA: Estació Martorell Vila, FGC

SOCIS: 0€ / NO SOCIS: 3€ / Menors de 14 anys: gratuït

L’inici de l’itinerari és l’estació de Martorell Vila de FGC. Des d’aquí, travessarem la C-243c pel pas subterrani que condueix al pont del Diable. Sense creuar el pont, prendrem a la dreta pel GR-270, anomenat també camí del Llobregat, un camí de ribera que transcorre pel marge esquerre del riu. En creuar sota els ponts d’ADIF rodalies i dels FGC, passarem pel costat del pou radial número 1.

A continuació anirem en direcció a Abrera, passarem sota el pont d’ADIF AVE i de seguida trobarem el pou radial número 2. Arribarem a l’estació de bombament de la riera del Morral, que s’encarrega d’elevar l’aigua dels tres pous radials fins a l’ETAP d’Abrera.

Creuarem la riera del Morral i ens desviarem del camí per apropar-nos al pou radial númro 3, ja al terme municipal d’Abrera. Vist el pou, tornarem al camí i continuarem riu amunt fins arribar a l’ETAP d’Abrera.

***Com que farem una visita a l’ETAP d’Abrera, és imprescindible que poseu el número del DNI al full d’inscripció i que el porteu el dia de l’excursió. 

PLACES LIMITADES PER ORDRE D’INSCRIPCIÓ

INSCRIPCIONS AQUÍ

Per més informació podeu trucar al 936663527

Amb el suport de:

 

Presentació del llibre “Construyendo dignidad: del Barrio a la Ciudad”

L’Arxiu Comarcal del Baix Llobregat va acollir la tarda del dia 22 d’octubre una nova presentació del llibre d’Àngel Merino Benito, Construyendo dignidad: del Barrio a la Ciudad, presentat pel professor de sociologia de la UAB, Óscar Rebollo.   El llibre es una aproximació a la història del moviment veïnal al barri de La Salut de Sant Feliu editada per l’Associació La Mordida Literaria. L’obra arrenca l’any 1974 fins al 1981 i es divideix en quatre capítols: el primer explica què és el moviment veïnal com a fenòmen social durant la transició democràtica, ja que segons l’autor és el “moviment ciutadà més important de la història”. El segon es centra en les lluites veïnals de Sant Feliu, com la dels treballadors de l’Hispano Suiza quan va tancar la fàbrica, la lluita per aconseguir un ambulatori i les protestes ciutadanes per l’educació. El tercer capítol del llibre parla del barri la Salut i de com l’associació de veïns va millorar el barri. I el darrer, narra les accions ciutadanes així com la construcció d’espais democràtics. Àngel Merino explica la història des del rigor acadèmic però també ho fa des del coneixement directe com a protagonista dels fets i les lluites que narra en el  llibre.

 

 

Sabíeu que… novembre

SLIDER_concurs-07

Sabíeu que aquest novembre el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat estem d’aniversari?  

L’acta fundacional del Centre d’Estudis està datada el dia 23 de novembre de l’any 1974 i signada al Museu de l’Enrajolada de Martorell. Així que aquest 23 de novembre hem fet 44 anys!!

 

L’ARTICLE DEL MES PER AGNÈS DAL MASCHIO

Els Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat

Amb motiu del XXV aniversari del Centre d’Estudis Comarcal del Baix Llobregat, l’any 1999  ens vam plantejar quines accions podíem dur a terme que fossin d’abast comarcal i en les quals es pogués mostrar la riquesa i vitalitat cultural de la comarca  i reconèixer públicament  la intensa activitat que associacions, entitats i persones  hi duen a terme, quedant sovint en l’anonimat. Va ser així com a partir de la iniciativa del periodista Jesús Vila, col·laborador del Centre, es va anar gestant la seva idea de fer uns premis d’abast comarcal en que es pogués posar en valor i fer pública la feina, sovint voluntària o vocacional que moltes persones i entitats de la comarca emprenen en els diferents àmbits de la creació cultural, amb un guardó que es lliuraria en una gala pública. Es va pensar que el premis podien funcionar com els ”Oscars”, a partir d’un seguit de nominacions de les quals en serien tríades les tres millors de cadascuna de les categories que es definissin per part d’una comissió de selecció, que al seu torn serien  presentades  a un jurat que hauria de triar les nominacions que més mèrits reunissin per obtenir el guardó. A partir d’aquí un grup de persones, encarregades de fer la programació del XXVè aniversari del Centre, integrat pel mateix Jesús Vila, per Conxita Solans, Mª Antònia Maurel, Esther Hachuel i Agnès Dal Maschio van treballar per donar forma a aquesta idea definint uns premis amb un cartell de 9 categories, com literatura, música, oficis i arts tradicionals, arts escèniques i plàstiques, entre altres, que en posteriors edicions s’anirien ampliant. Hi hauria també un premi que donaria el propi Centre d’Estudis a una iniciativa dins l’àmbit dels Països de Parla Catalana. Aquestes categories durien el nom de personatges rellevants del Baix Llobregat en cadascun dels àmbits com els d’Agna Canalies i Mestres, Pau Bertran i Bros, Joan Cerelos i Fornells etc. La gala dels Premis es duria a terme en el marc d’un sopar concebut com una trobada de les diferents entitats, ajuntaments, creadors, nominats etc. que conformen la vida cultural i artística del Baix Llobregat i en qual es reconeixeria i es donaria testimoni d’aquesta rica i diversa  activitat cultural. Pel que fa al guardó  es va considerar que calia que fos un element amb una estètica pensada i referida al Baix Llobregat i que fos realitzada per algun artista de renom de la comarca. Així el ceramista Jordi Serra i l’artista Xavier Corberó van compartir l’autoria de la figura del premi, fet amb ceràmica refractària simbolitzant la terra amb tocs de color blau fent referencia al riu Llobregat i en forma cilíndrica evocant la forma allargada de la comarca. Els elements de ferro, com la fletxa i la base van ser duts a terme per Corberó. Posteriorment la figura es faria només en ceràmica. I només hi intervindria el ceramista Jordi Serra, a qui volem agrair la seva col·laboració en cadascuna de les edicions.

A partir de la primera gala, duta a terme a Castelldefels el desembre de 1999, els premis s’han anat lliurant bianualment en diferents poblacions de la comarca que han fet d’amfitriones  com Castelldefels el 1999, Molins de Rei el 2001, una edició que mereix ser recordada per la gran nevada que hi va haver el dia de la gala i que malgrat això es va dur a terme amb una notable participació, Sant Boi el 2003, Sant Feliu el 2005, Sant Andreu de la Barca, el 2007, Esparreguera el 2009, Martorell el 2011,  Viladecans el 2014,  Sant Joan Despí el 2016 fins a arribar a la desena edició dels premis que tindrà lloc a l’Ateneu de Sant Just Desvern, coincidint amb el 150è aniversari de l’entitat.

10 edicions i quasi 20 anys de Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat suposen una consolidació d’aquesta iniciativa i posen de manifest que la cultura del Baix Llobregat continua estant viva i essent prolífica ja que continuen havent-hi nominats i premiats. El Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat se sent orgullós d’haver pogut arribar fins a la Xa edició aconseguint  que els Premis hagin esdevingut una veritable Festa de la Cultura que expressa la vitalitat de la comarca i que reuneix una amplia representació de la mateixa.

Agraïm la gran participació de nominadors, nominats, membres de les diferents comissions d’organització, de selecció i de jurats que hi ha hagut al llarg d’aquests anys, així com als ajuntaments i empreses que ens han donat suport per fer possible la realització de les 10 edicions. Tots junts ens hem de felicitar per haver-ho aconseguit.

Agnès Dal Maschio
Responsable dels Premis de Reconeixement Cultural de Baix Llobregat

El CECBLL present a l’Itinerari del Ferret

El diumenge 14 d’octubre el nostre Centre va estar representat, mitjançant Francesc Ollé, a l’acte de presentació de l’itinerari i primera sortida de El Ferret, itinerari del carst. L’activitat era convocada per l’Ajuntament de Begues, pel CIPAG (Col·lectiu per a la investigació de la prehistòria i arqueologia del Garraf – Ordal), entitat que lidera Manel Edo, i pel Parc del Garraf.

En un matí amb cel insegur, uns quaranta assistents van sortir de la masia de can Sadurní de Begues a fer el recorregut, per tota mena de camins, de poc més de 5 Km però que va tenir una durada total de 4 hores i mitja, acompanyat de les explicacions científiques de Josep M. Cervelló. A més de gaudir del paisatge d’aquesta part del parc natural, es van visitar els 11 punts d’interès següents: la cova de can Sadurní, la mina de sal de llop, la drecera del rascler i mirador, l’avenc de can Sadurní, el pla del Sot d’Ossos, la dolina i avenc de les Alzines, el coll de la creu d’Ardenya, el pla i la barraca d’Ardenya, el dolmen d’Ardenya, l’antic camí Vallirana-Begues, i el forn de calç de can Sadurní.

El nom de el Ferret és en memòria del beguetà Francesc Ferret, imprescindible col·laborador de Norbert Font i Sagué, personatge aquest que la nostra comarca ha de reivindicar pels valuosos estudis deixats sobre geologia, hidrologia i espeleologia als  pobles d’aquest entorn.

A cavall entre la geologia i l’arqueologia, entre el parc del Garraf i el de les muntanyes d’Ordal, entre Begues i Vallirana han estat presents temes com el carst, avencs, dolines, forns de calç, dòlmens, elements de pedra seca i altres. L’acte va acabar amb degustació de la cervesa artesanal i autòctona L’Encantada.

Aquesta activitat es farà regularment cada segon diumenge de mes i és oberta a tothom, per tant és una bona manera de descobrir i gaudir d’aquesta part de la comarca.

 

XI Trobada de centres d’estudis i estudiosos d’Eramprunyà

El passat 20 d’octubre es va celebrar al casal de cultura de Sant Climent la XI edició de la Trobada de centres d’estudis i d’estudiosos d’Eramprunyà. Enguany estava centrada en l’alimentació, i tenia per lema “cuina i territori”. S’hi van presentar 6 ponències, 9 comunicacions i 4 pòsters de Castelldefels, Begues, Gavà, Viladecans, Sant Climent i Sant Boi. L’aspecte més remarcable va ser la ponència de Sant Climent sobre cuina de proximitat, feta mitjançant un show-cooking en què un reconegut cuiner de la localitat, Gerard Solís Tugas, del restaurant El Racó, anava explicant com s’elaborava el tradicional platillo de Sant Climent amb productes locals mentre el cuinava, alhora que reivindicava els valors dels productes del Delta. Hi van assistir, com a públic, una cinquantena de persones, dels sis municipis esmentats. En acabar la Trobada es va acordar el tema de la XII, que tindrà lloc a Sant Boi de Llobregat, i que tindrà com a eix central les Dones.

Vegeu la galeria de fotos aquí 

El CECBLL informa sobre el Canal de la Infanta a alumnes de la UPC

El passat 16 d’octubre un grup d’estudiants d’arquitectura de la UPC amb el professor Xavier Llobet al capdavant, va visitar el Centre d’Estudis Comarcals. El motiu, rebre informació sobre la situació i l’itinerari del Canal de la Infanta per tal d’assolir alguns dels objectius del treball de final de carrera, en el qual els i les alumnes han de fer una anàlisi de les possibilitats sociourbanístiques que encara ofereix aquesta infraestructura de rec del segle XIX que passa per Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona.

La sessió d’informació es va desenvolupar a la sala d’actes de l’Arxiu Comarcal del Baix Llobregat i va ser conduïda pel soci del Centre Javier Morata. En acabar es va fer una visita a les instal·lacions de l’Arxiu Comarcal i una visita a alguns dels trams del canal de la Infanta situats entre Molins de Rei i Sant Feliu.

Sabíeu que… octubre

SLIDER_concurs-07

Sabíeu que al segle XIX, i fins els anys 60 del segle XX,  s’embotellava a la comarca una aigua amb propietats minero-medicinals?

Sí, amb el nom d’Aigua de Sant Martí de Torrelles  es comerciatlizava una ampolla d’aigua amb gas afegit que era embotallada al peu de la Font del Porro, a Torrelles de Llobregat.

AGUA DEL PORRO

 

SUSPÈS EL 6È ITINERARI D’EL RIU MÉS TREBALLADOR (REC VELL…)

Còpia (2) de FOTO

SUSPESA L’EXCURSIÓ DE DISSABTE 20 D’OCTUBRE A CAUSA DE LES PLUGES D’AQUESTS DARRERS DIES. ELS CAMINS PER ON HAVÍEM D’ANAR ESTANT INTRANSITABLES. 

EXCURSIÓ 6. REC VELL,

DISSABTE 20 D’OCTUBRE de 9 a 14 h

PUNT DE SORTIDA: Estació FGC Sant Andreu de la Barca

PUNT D’ARRIBADA: Estació RENFE Molins de Rei

PREU SOCIS: 0€

PREU NO SOCIS: 3€

Menors de 14 anys: gratuït

El punt de trobada serà l’estació de FGC de Sant Andreu de la Barca. Aquí iniciarem l’excursió fins a la cambra de càrrega de la central Sedó. Després creuarem el riu per arribar a la resclosa Capdevila i a la casa de comportes de l’inici del Rec Vell/Canal Capdevila que seguirem fins al Molí de l’Argemí. Seguirem caminant paral·lels al canal fins arribar al Molí Capdevila, després caminarem fins a la fàbrica Ferrer i Mora i d’allí a l’estació de Renfe de Molins de Rei.

Per més informació podeu trucar al 936663527

TERCER ITINERARI “EL BAIX LLOBREGAT FONT DE L’ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA”

El dissabte 6 d’octubre es va fer el tercer itinerari de la guia El Baix Llobregat, font de l’àrea metropolitana.

Amb el nom “De l’aigua subterrània a l’aigua superficial” l’itinerari ens va permetre recórrer els llocs més significatius del proveïment d’aigua del Baix Llobregat a l’àrea metropolitana de Barcelona.

La trobada va tenir lloc enfront del Parc de les aigües de Cornellà, presidit per l’estació de Bombament d’Aigües de Barcelona, un edifici de l’arquitecte Josep Amargós i Samaranch, que és un magnífic exemple d’arquitectura industrial modernista i la veritable icona de l’aportació d’aigua del Baix Llobregat al segle XX. El recorregut va continuar en direcció al riu passant al costat de 8 dels pous equipats per a la doble funció d’extracció d’aigua o recàrrega de l’aqüífer. Arribats al riu vam veure la captació superficial de l’ETAP de Sant Joan Despí i després ens vam dirigir a l’estació de bombament d’ATLL en La Fontsanta, on vam fer una visita guiada que ens va permetre entendre el funcionament d’aquestes instal·lacions de gran valor estratègic.

Aquest tercer itinerari va ser com un gran resum històric en el qual vam veure les primeres instal·lacions que van explotar l’aqüífer mitjançant pous de Cornellà des del final del segle XIX, vam seguir veient l’inici d’explotació de l’aigua superficial de mitjans del segle XX amb l’ETAP de Sant Joan Despí, i vàrem finalitzar veient les instal·lacions de bombament on arriba l’aigua de la planta dessalinitzadora del Prat, que es la tecnologia del segle XXI. En definitiva van ser cinc hores que ens van permetre entendre la importància que el Baix Llobregat ha tingut en el proveïment d’aigua de l’àrea metropolitana a l’últim segle i mig.

Amb el suport de:

 

LluiRL’art amb el grup de música “Banda Sonora de Plectre”

El LluiRL’art d’aquest mes d’octubre ens va oferir un concert del grup “Banda Sonora de Plectre”, que ens va oferir un repertori basat en música de pel·lícules interpretat per instruments de plectre (mandolina, bandúrries, llaüts, guitarres i baix). El plectre és un element complementari que s’utilitza per a puntejar, gratar o fregar les cordes de la guitarra i d’altres instruments de corda.

Amb arranjaments adaptats especialment per a aquesta formació i el timbre tan característic dels diferents instruments, els temes interpretats van sorprender per la seva sonoritat tan diferent i, a la vegada, encisadora.

 

 

 

JORNADES EUROPEES DEL PATRIMONI A SANT FELIU DE LLOBREGAT

Jornades Europees de Patrimoni 2017 a Sant Feliu de Llobregat
Dissabte 13 d’octubre a les 12:00 h – visita guiada la Ruta Modernista
Punt de trobada: Plaça de l’estació de Sant Feliu
Diumenge 14 d’octubre a les 12h – visita guiada al Palau Falguera 
Punt de trobada: Palau FalgueraVISITES GRATUÏTES
– inscripcions al 936663527 – visitespf@llobregat.info
Organitza:  logos JEP

Presentació del llibre de Núria Flores Sola Anem a robar la lluna

La tarda del 5 d’octubre el Centre Cívic Mas Lluí va acollir la presentació del llibre Anem a robar la lluna! de la il·lustradora infantil Nuria F. Sola. La presentació va anar a càrrec de l’escriptora santfeliuenca Maite Carranza. Davant d’un públic infantil, l’autora va explicar que la idea del llibre va sorgir a partir de “l’amic imaginari” que tenia el seu fill quan era molt petit. El llibre treballa un valor clau de la vida, la amistat, i ho fa a través de tres personatges que representen  tres tipus d’amistats diferents. A més el llibre també parla dels somnis que es realitzen d’una forma diferent a la que teníem pensada…

 

L’ARTICLE DEL MES PER MERCÈ RENOM

Foto-Josep-Fontana-i-altres0001.png_320858654

JOSEP FONTANA EN EL RECORD, DES DEL BAIX LLOBREGAT

El passat estiu ens ha deixat Josep Fontana (Barcelona 20 de novembre de 1931 – 28 d’agost de 2018), un dels nostres historiadors més lúcids i de major reconeixement internacional. No és el lloc, aquí, per fer una balanç de la seva extensa i valuosa obra, que el va mantenir fins al final actiu i ple d’energia intel·lectual. El recordarem com un referent per a moltes iniciatives que anaven més enllà de l’acadèmia, entre les que podem comptar algunes activitats en l’àmbit de la història local i dels centre d’estudis.

Fontana aplicava el rigor científic, la lucidesa i la perspectiva crítica a les anàlisis històriques i a les reflexions sobre el present. La seva tasca docent va obrir horitzons a moltes generacions, ja des de la universitat del tardofranquisme. Recomanava lectures, suggeria temes d’estudi, donava a conèixer els debats historiogràfics de més enllà de les nostres fronteres, unes fronteres que aleshores eren també intel·lectuals. La biblioteca de l’Institut Universitari d’Història Jaume Vicens Vives (IUHJVV) es va nodrir de part del seu fons de documents, llibres i revistes, i va posar a l’abast dels historiadors les millors eines per a l’exercici de l’ofici.

Entenia la història com una font de coneixement del passat que permetia una major comprensió del present. Un coneixement que calia projectar més enllà de les parets de les universitats. D’aquí la seva implicació generosa amb la docència (en el marc de l’IUHJVV es van organitzar uns productius seminaris per a professors d’instituts), i amb els centres d’estudis locals i comarcals.

Com ha recordat la directora de l’Arxiu Comarcal del Baix Llobregat (ACBL), M. Luz Retuerta, Josep Fontana va acceptar en tres ocasions les invitacions del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat per estar entre nosaltres (http://xac.gencat.cat/ca/llista_arxius_comarcals/baix_llobregat/detall/Josep_Fontana). L’any 1986 va participar en la presentació de la primera recerca col·lectiva dedicada a les guerrilles dels segles XVIII i XIX al Baix Llobregat. Va ser una presentació de luxe, perquè també ens van acompanyar l’historiador i polític Josep Benet, aleshores director del Centre d’Història Contemporània de Catalunya, i el monjo de Montserrat Josep Massot, director de les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, que van fer costat al president del CECBL, Jaume Codina, i de l’aleshores alcalde de Sant Feliu de Llobregat, Francesc Baltasar. Més tard, l’any 2005 va intervenir en la convocatòria de la VII recerca col·lectiva, dedicada als moviments socials, amb una conferència sobre els moviments socials com a subjectes històrics. Aquesta conferència va ser publicada en el llibre, presentat quatre anys més tard, el juny del 2009, en un acte que va tornar a comptar amb l’historiador Fontana  (Vegeu la crònica d’aquests actes en els butlletins del CECBL núm. 10, 71 i 93, adjunts a l’esmentada nota de l’ACBL). De la primera trobada va sorgir la idea d’elaborar un atles del Baix Llobregat que va ser dirigit per Maribel Ollé. Publicat l’any 1995, el nostre atles va ser pioner d’una interessant col·lecció de l’Institut Cartogràfic de Catalunya.

Josep Fontana va acollir amb interès i estima el projecte iniciat a partir de 1991 de creació de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC), de la que vaig tenir l’honor de ser la primera president (1993-1995). Aleshores jo cursava el doctorat en l’IUHJVV, i Fontana va acceptar de dirigir la meva tesi. Durant temps, vam fer les reunions de la CCEPC a la seu de l’IUHJVV (tant quan era a la plaça de la Mercè, com quan es va traslladar a l’actual edifici, en el dipòsit de les aigües). Vam poder comptar amb ell per compartir l’experiència i per posar en marxa el primer Congrés de la CCEPC, que es va fer a Lleida l’any 1994.

No fa gaire, el juny de l’any passat, Fontana es reafirmava en la seva estima pels centres d’estudis en una nota escrita a l’actual president de la Coordinadora, Josep Santesmases: «Està clar que creia, i crec, en la validesa dels centres d’estudis, que han estat tan importants en una cultura com la nostra, tan mancada sovint d’institucions centrals fortes. Ànim per a seguir endavant amb la feina».

Aquest és el llegat que des dels Centres d’Estudis podem assumir.

Mercè Renom Pulit
Historiadora


Fotografia: Acte de presentació del llibre “Guerrillers al Baix Llobregat” a Can Ricart (Sant Feliu de Llobregat). D’esquerra a dreta: Josep Massot, director de les publicacions de l’Abadia de Montserrat, l’historiador Josep Fontana, Francesc Baltasar, alcalde de Sant Feliu de Llobregat, l’historiador Josep Benet i Jaume Codina, president del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, 26 de novembre de 1986. Fotògraf: Blas Serrano. ACBL. Fons Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.