Contacta amb nosaltres
Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat
cecbll@llobregat.info
93 666 35 27
C/ Estelí, 10
08980 Sant Feliu de Llobregat

cecbll@llobregat.info
93 666 35 27
C/ Estelí, 10
08980 Sant Feliu de Llobregat

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per analitzar els nostres serveis segons un perfil elaborat a partir dels vostres hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades). Per a més informació consulteu la política de cookies. Podeu acceptar totes les cookies prement el botó "Acceptar", rebutjar-ne l’ús prement el botó "Rebutjar" i configurar-les prement el botó "Configurar".
AcceptarConfigurarRebutjarÉs possible que sol·licitem que s'estableixin galetes al vostre dispositiu. Utilitzem cookies per informar-nos quan visiteu els nostres llocs web, com interactueu amb nosaltres, per enriquir la vostra experiència d'usuari i per personalitzar la vostra relació amb el nostre lloc web.
Feu clic als diferents encapçalaments de categoria per saber-ne més. També podeu canviar algunes de les vostres preferències. Tingueu en compte que bloquejar alguns tipus de cookies pot afectar la vostra experiència als nostres llocs web i els serveis que podem oferir.
Aquestes galetes són estrictament necessàries per oferir-vos els serveis disponibles a través del nostre lloc web i per utilitzar algunes de les seves característiques.
Com que aquestes galetes són estrictament necessàries per oferir-vos el lloc web, rebutjar-les afectarà el funcionament del nostre lloc. Sempre podeu bloquejar o eliminar les galetes canviant la configuració del vostre navegador i forçant el bloqueig de totes les galetes d'aquest lloc web. Però això sempre us demanarà que accepteu o rebutgeu les galetes quan torneu a visitar el nostre lloc.
Respectem totalment si voleu rebutjar les galetes, però per evitar demanar-vos-ho una i altra vegada, permeteu-nos emmagatzemar una galeta per això. Podeu desactivar-vos en qualsevol moment o optar per altres galetes per obtenir una millor experiència. Si rebutgeu les galetes, eliminarem totes les galetes establertes al nostre domini.
Us proporcionem una llista de galetes emmagatzemades al vostre ordinador al nostre domini perquè pugueu comprovar què hem emmagatzemat. Per motius de seguretat no podem mostrar ni modificar les galetes d'altres dominis. Podeu comprovar-ho a la configuració de seguretat del vostre navegador.
Aquestes galetes recullen informació que s'utilitza de forma agregada per ajudar-nos a entendre com s'està utilitzant el nostre lloc web o l'eficàcia de les nostres campanyes de màrqueting, o per ajudar-nos a personalitzar el nostre lloc web i l'aplicació per millorar la vostra experiència.
Si no voleu que fem un seguiment de la vostra visita al nostre lloc, podeu desactivar el seguiment al vostre navegador aquí:
També fem servir diferents serveis externs, com ara Google Webfonts, Google Maps i proveïdors de vídeo externs. Com que aquests proveïdors poden recopilar dades personals com la vostra adreça IP, us permetem bloquejar-les aquí. Tingueu en compte que això podria reduir en gran mesura la funcionalitat i l'aspecte del nostre lloc. Els canvis tindran efecte un cop torneu a carregar la pàgina.
Configuració de Google Webfonts:
Configuració de Google Maps:
Configuració de Google reCaptcha:
Embeds de Vimeo i Youtube:
Per a més informació consulteu la política de cookies.



L’ARTICLE (O EL CONTE) DEL MES PER RAFAEL BELLIDO
/by Neus RibasLa pandemia
El mal vino del Este lo que suponía una contradicción. Nuestras tierras habían estado siempre influidas por los vientos benignos de aquel lugar del mundo. Los surcos profundos de las ideas donde radica la semilla del conocimiento, los jardines orgánicos donde el cuerpo y alma se reconcilian, el prodigio de la escritura, el fuego domesticado de la pólvora y de los artificios, la ropa liviana de los rebaños de orugas, pero también el enigma del Gólgota o del Bhagavad Gita provenían de las regiones por donde el Sol ascendía cada mañana. Prueba de ello es que antes de que la consolidación del ultracapitalismo nos hiciera interiorizar la importancia de buscar nuestro norte, las personas deseaban orientarse, que no es más que hacer una genuflexión hacia el Este.
Aunque la enfermedad llegó con aviso previo, nadie intuyó que su presencia invisible fuera tan intensa. Las primeras órdenes de los gobiernos fueron que cada persona se separara al menos un metro de su semejante más próximo. Como la dolencia se extendía, los decretos de distancia fueron aumentado a medida que transcurrían las semanas; 2 metros, 3 metros, 4 metros, 5 metros…. A partir de los 10 metros, muchos humanos no podían ya mantener una diálogo porque no escuchaban las voces de sus familiares, amigos o vecinos. Las baterías de los ingenios se habían agotado. La tecnología languidecía.
Los gobiernos crearon una tropa de valientes alimentadores, que depositaban los víveres al lado de las ubicaciones donde reposaba cada ciudadano. Pero llegó el día en que éstos ya no aparecieron, probablemente porque eran sujetos pasivos de regulaciones posteriores que también estipulaban para ellos la obligación de alejamiento.
Pero cuando dejaron de venir, los humanos ya habían empezado a degustar el valor del suelo que se extendía bajo sus pies. Percibieron la frescura de la arcilla, el músculo recio de la pizarra, el cosquilleo placentero de la arenisca, y mostraban júbilo cuando detectaban alguna veta de agua.
En aquel momento, probablemente, se produjo la gran transustanciación, y la sangre de nuestra especie se tornó verde, y aprendió la alquimia de la fotosíntesis.
Sin besos, sin abrazos y sin conversaciones, abandonamos irreversiblemente nuestra condición humana, y nos adentramos en un estado de silencio y recogimiento. De nuestras extremidades inferiores brotaron raíces que buscaron la riqueza mineral del subsuelo. Nuestras extremidades superiores se estilizaron, y de las yemas de los dedos, nacieron tallos, y después hojas, que se apresuraban a invocar a la primavera.
La selva recuperó su virginidad perdida. La atmósfera se aclaraba con el paso de los años. El agua de los ríos se despojaba de los residuos. La temperatura se enfrío y se recondujeron las estaciones. Los animales que fueron presa de los seres humanos, pronto vieron que bajo la copa de aquellos vigorosos árboles espontáneos, se descansaba bien. Fue así como el lobo, el león o el tigre se guarecieron en una sombra bondadosa. Fue así como la jirafa comió de los tallos más tiernos, sin saber, que eran los brazos de su antiguo depredador.
Fue así como la extinción humana supuso el ingreso de una nueva especie vegetal, que como recuerdo de su origen, se nutría del humus de los bosques para así establecer una tregua permanente con la Tierra.
Rafael Bellido Cárdenas
Membre de Junta del CECBLL
El llibre de la grip de 1918 al Baix Llobregat de José Luis Bóveda
/by Neus RibasEl diari digital Fet a Sant Feliu va fer una entrevista a l’autor del llibre, que a més de metge és historiador, i que van publicar fa pocs dies.
Vegeu aquí l’entrevista
També us volem deixar amb la notícia que l’Arxiu Comarcal va fer en el moment que es va presentar el llibre.
L’epidèmia de grip de 1918
ESPECIAL PER ALS SOCIS I SÒCIES DEL CECBLL
/by Neus RibasBenvolgudes sòcies i benvolguts socis,
Primer de tot desitjar-vos una bona salut personal, de tota la família i amistats. Esperem que ens puguem retrobar ben aviat.
Tenim una bona notícia que ens ajudarà a passar millor aquest confinament. Com bé sabeu l’Associació Cinebaix organitza periòdicament el Festival de Cinema Llatinoamericà. La darrera edició prevista del 26 de març al 6 d’abril, es va haver d’ajornar per l’emergència sanitària. Malgrat que la millor manera de gaudir de les pel·lícules és en una sala de cinema, Cinebaix ha decidit fer aquesta edició EN LÍNIA, i gràcies a la col·laboració que habitualment hi ha entre Cinebaix i el CECBLL, ens ofereix als socis i a les sòcies del Centre d’Estudis la possibilitat de veure gratuïtament aquestes 4 pel·lícules (la resta tenen un preu de 2,05 €):
Temblores (22 d’abril, de 00 a 24 h)
Araña (23 i 24 d’abril, de 00 a 24 h)
La mala noche (del 23 d’abril al 3 de maig, de 00 a 24 h)
El despertar de las hormigas (30 d’abril i 1 de maig, de 00 a 24 h)
En cas que no hagueu rebut aquesta comunicació al vostre correu electrònic, poseu-vos en contacte amb nosaltres (cecbll@llobregat.info) i us farem arribar el comunicat de Cinebaix amb el CODI per poder gaudir del Festival de Cinema Llatinoamericà des de casa. Esperem que gaudiu de l’experiència!!!
PÍNDOLES DE CONEIXEMENT I RECOMANACIONS DE LECTURES
/by Neus RibasPer tal d’ajudar-vos a passar millor les hores de confinament a casa, us proposarem cada dia píndoles de coneixement o recomanacions de lectures:
16 d’ABRIL
⚠️El Festival de Cinema Llatinoamericà 2020 de La Mostra de CineBaix es farà online del 22 d’abril al 3 de maig.
🎬 14 pel·lícules que es podran veure a la nova sala virtual de CineBaix: una plataforma de streaming independent i autogestionada.
Aquí trobareu tota la informació:
http://mostra.cinebaix.cat/…/el-festival-de-cinema-llatinoa…
14 D’ABRIL
#ElBaixLlobregatDesDeCasa
Avui us proposem fer un viatge al passat de la Colònia Sedó, a través de les fotografies de l’arxiu en línia del mNACTEC:
http://fotowebmnactec.cultura.gencat.cat/…/5003-Fotografi…/…
9 D’ABRIL
📺 Avui us proposem veure la presentació de la web Memorial Democràtic del Baix Llobregat.
Un vídeo produït pel CECBLL amb guió de José Fernández i Elionor Sellés, amb realització d’Erol Illeri Llordella
https://www.youtube.com/watch?v=42E3kKPV77Y&feature=youtu.be
#ElBaixLlobregatDesDeCasa
Per aquests dies de confinament, recopilem iniciatives culturals i per descobrir el patrimoni de la comarca.
Per exemple, el viatge al passat de la Colònia Sedó, veure el patrimoni de Gavà a vista de dron o el Trivial de Cervelló.
…Mostra’n més…
7 D’ABRIL
📚 La novetat bibliogràfica que us presentem aquest mes és “La història sobre el molí fariner de Can Broquetes”, de Jordi Gobern i Simó.
El llibre tracta del funcionament dels molins i de personatges apassionants com Francesc Broquetas, Joan Castells i Cristòfol Vidal.
6 D’ABRIL
❓Al Sabíeu que… d’aquest mes us expliquem que els pagesos i pageses del Parc Agrari del Baix Llobregat, davant la situació de confinament, fan entregues de comandes a domicili.
🥬🥦🍐 Una manera de menjar bé i donar-los suport.
Tota la info aquí: Mostra’n més…
3 D’ABRIL
📝 Acabem la setmana amb l’Article del Mes: Rafael Bellido ens proposa un conte situat en el moment actual. “La pandemia” és una manera diferent de fer una lectura del que estem vivint:
Llegiu-lo aquí
2 D’ABRIL
EDITORIAL DE MARÇ: Cuidar
“Mai no hauríem imaginat fer un editorial com aquest”
Llegiu el nostre editorial del mes sobre la situació actual, com encarem l’activitat del CECBLL i “la necessitat d’abordar la vida col·lectiva a partir d’uns altres valors”:…
Mostra’n més…
1 D’ABRIL
Març ha estat un mes excepcional i així ho expliquem al Butlletí del CECBLL. Hi trobareu:
🗞️Editorial especial: “Cuidar”
📝L’article (o el conte) del mes: “La pandemia”
📚Novetat bibliogràfica: “La història sobre el molí fariner de Can Broquetes”
👇EL BUTLLETÍ DE MARÇ 2020
https://cecbll.acblnk.com/…/d564c86afd82218ac3afc219bb29b8…/
31 DE MARÇ
📝 Josep Fontana (1931-2018) va ser un dels historiadors més lúcids i de major reconeixement internacional. La historiadora Mercè Renom el recordava, des del Baix Llobregat, en aquest article que avui recuperem: llegiu-lo aquí
30 DE MARÇ
📺 Avui recuperem aquesta xerrada de la Dra. Gràcia Dorel-Ferré, on parla del patrimoni industrial del Baix Llobregat, una eina de desenvolupament local: llegiu-la aquí
27 DE MARÇ
Acabem la setmana recordant Maria Carmen García-Nieto, amb aquest article de Jose Fernández Segura i Ana Maria Funes, publicat a Materials número 4.
Podeu recuperar-lo aquí: https://www.raco.cat/index.p…/Materials/…/view/200943/268465
26 DE MARÇ
📺 Avui us proposem recuperar el vídeo de la taula rodona de la 5a Jornada de paisatges contemporanis, on experts i expertes en patrimoni i paisatge que van analitzar el paper de l’arquitectura tradicional en la conservació del paisatge.
https://www.cecbll.cat/…/5a-jornada-de-paisatges-contempor…/
25 DE MARÇ
📝 Lectures de confinament. Avui recuperem aquest article que presenta “El Parc Agrari del Baix Llobregat com a paisatge contemporani”, per Luis Maldonado, professor d’ESAB-UPC.
Un article publicat a Materials del Baix Llobregat número 19:
https://www.raco.cat/index.p…/Materials/…/view/285268/394550
24 DE MARÇ
Seguim proposant-vos continguts d’interès per promoure el coneixement. Avui us parlem del Pla Director Urbanístic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. L’advocat i membre de la junta del CECBLL Rafael Bellido el definia en aquest article com “una oportunitat per refer l’urbanisme”: https://www.cecbll.cat/…/larticle-del-mes-per-rafael-belli…/
23 DE MARÇ
📺 Avui recuperem aquest vídeo de l’acte del 45è aniversari del CECBLL amb l’economista Anton Costas, on parlava de la responsabilitat social de les empreses per canviar el món.
Una reflexió interessant de cara a les setmanes que vindran:
https://www.cecbll.cat/…/45e-aniversari-lactivitat-economi…/
20 DE MARÇ
📚📺 Avui, poesia! Recuperem el recital que els poetes Joan Margarit i Luis García Montero van fer al Centre Cívic Mas Lluí el passat setembre.
Disfruteu de la poesia d’aquests dos grans poetes! Teniu l’enllaç amb el vídeo de Youtube aquí:
https://www.cecbll.cat/…/acte-poetic-amb-joan-margarit-i-l…/
19 DE MARÇ
📚 Seguim proposant-vos lectures per aquests dies de confinament.
Avui us convidem a llegir “El Baix Llobregat a debat. Crònica d’un procés participatiu”, per descobrir l’experiència del congrés i el coneixement acumulat. La lectura permetrà extreure’n elements útils per a la comunitat.
👇Aquí us el podreu descarregar:…
Descarregueu-vos el llibre
18 DE MARÇ
🚂 Avui us convidem a descobrir quin va ser el primer tren de la comarca i l’impuls a la comercialització agrícola.
“L’any 1854 es començaren a construir les línies ferroviàries que unien Barcelona amb Granollers i Barcelona amb Molins de Rei”.
Descobriu-ho en aquest article de la historiadora i membre de la Junta del CECBLL Gemma Tribó:…
Llegiu l’article…
17 DE MARÇ
📚🔎Des del CECBLL, per tal d’ajudar-vos a passar millor les hores de confinament a casa, us proposarem cada dia píndoles de coneixement o recomanacions de lectures.
🎭 Avui comencem parlant de la Passió. Aara que hem sabut que aquest any se suspendran les funcions, us expliquem de quan daten les primeres passions d’Olesa i Esparreguera:
https://www.cecbll.cat/index.php/2018/04/01/sabieu-que-4/
EXPOSICIÓ TRANSGRESSORES / TRANSGRESORAS
/by Neus RibasDel 2 al 13 de març de 2020, el Centre Cívic Mas Lluí de Sant Feliu de Llobregat va acollir l’exposició Trangressores/Transgresoras del Memorial Democràtic i el Consolat General de l’Uruguai. Explicant els diferents contextos històrics, l’exposició mostra la biografia de 16 dones, totes elles pioneres i transgressores en els seus àmbits, que van viure durant el segle xx a l’Estat espanyol o a l’Uruguai. El dia 3 de març el comissari d’aquesta exposició Josep Lluís Martín i Berbois, ens va fer una xerrada sobre aquestes i d’altres dones pioneres en algun camp social o artístic que van lluitar des de les dues ribes de l’oceà en un món dominat per homes.
De la banda uruguaiana hi trobem: Petrona Viera Garino (1895-1960), primera artista plàstica del país; Paulina Luisi Janicki (1875-1950), mestra, primera doctora en Medicina i Cirurgia i catedràtica; Alba Roballo Verón (1909-1996), advocada penalista, senadora i primera dona nomenada ministra de l’Uruguai i de l’Amèrica Llatina; Enriqueta Compte i Riqué (1866-1949), mestra, pedagoga i catedràtica de Psicologia, Gramàtica i Composició; Julia Arévalo Suárez (1898-1985), sindicalista i primera senadora comunista de l’Amèrica Llatina; María Eugenia Vaz Ferreira Ribeiro (1875-1924), poetessa, catedràtica de Literatura, compositora i dramaturga; María Collazo (1884-1942), sindicalista, pedagoga, periodista i educadora, i Amalia Polleri Carrió (1909-1996), crítica d’art, artista plàstica, dissenyadora, docent i periodista.
De l’altra banda de l’Atlàntic, hi trobem: Carme Karr i Alfonsetti (1865-1943), compositora, traductora, escriptora, periodista i musicòloga; Francesca Bonnemaison i Farriols (1872-1949), pedagoga i assagista; Aurora Bertrana i Salazar (1892-1974), escriptora i periodista; Frederica Montseny Mañé (1905-1994), anarcosindicalista, poetessa, escriptora i política, primera dona nomenada ministra a Espanya; Rosa Maria Arquimbau i Cardil (1909-1992), escriptora i periodista; Natividad Yarza Planas (1872-1960), mestra i política; Clara Campoamor Rodríguez (1888-1979), advocada, escriptora i política, i Victoria Kent Siano (1892-1987), advocada i política.
AJORNADA L’ASSEMBLEA DEL CECBLL
/by Neus RibasCom a mesura preventiva, el CECBLL va ajornar l’Assemblea anual ordinària prevista i convocada pel 20 de març, seguint les recomanacions de la Generalitat de Catalunya amb l’activació del Pla PROCICAT per l’expansió del Coronavirus. En aquests moments l’Assemblea no té data de celebració i tan bon punt s’aixequi el confinament us proposarem una nova data. Us recordem que l’Assemblea de socis i sòcies de la nostra entitat serveix per aprovar la memòria d’activitats i el tancament pressupostari de l’exercici anterior, així com aprovar el nou pla d’activitats amb el corresponent pressupost.
ARTICLE DEL MES PER ABEL ANGUIANO
/by Neus RibasPrimers passos per recuperar la memòria històrica a Santa Coloma de Cervelló
Al gener vam celebrar a Santa Coloma de Cervelló les I Jornades de Memòria Històrica Local, una oportunitat per escoltar i recuperar el testimoni dels que van viure i van ser protagonistes d’un temps passat que no hem d’oblidar si volem saber d’on venim i entendre on som.
Els relats compartits durant les jornades ens han permès conèixer diferents episodis que van tenir lloc al nostre poble, i en definitiva, conèixer com era la vida dels nostres avis. Un testimoni amb un gran valor educatiu i patrimonial que hem de protegir i conservar.
Durant les jornades es va estrenar “Memòria de Santa Coloma de Cervelló, el camp i la fàbrica”, un emotiu documental que recull el testimoni de més de trenta veïns i veïnes de Santa Coloma de Cervelló que ens expliquen, a través dels seus records i vivències, com era el nostre poble fa 80 anys i com ha canviat al llarg dels anys. Un passat rural i fabril on la vida no era fàcil, plena d’esforç i de lluita, però també d’anècdotes, d’aprenentatges i d’il·lusions. El documental ha estat produït per l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló i Sabem.Com i constitueix un ric patrimoni històric local que hem de conservar. El trobareu a la Biblioteca Pilarin Bayés i en línia al web de l’Ajuntament www.santacolomadecervello.cat (https://youtu.be/hg3nQiWVV-U)
Un dels episodis que vam recordar de la mà d’en Jordi Amigó i en Josep Padró va ser l’entrada al nostre municipi de les tropes franquistes el 25 de gener de 1939. Temps difícils amb una Guerra Civil que va acabar per a moltes persones en els camps d’extermini nazi. Santa Coloma de Cervelló no va ser aliena a aquest trist episodi, i dos colomins van ser empresonats i assassinats als camps de Gusen i Mauthausen. Una trista història local que també cal recordar perquè mai torni a reproduir-se. Per això fa uns anys ja vam fer un reconeixement a la memòria de persones del poble que havien lluitat per la llibertat i la democràcia i havien patit la repressió i el pes del feixisme. En aquesta mateixa línia, les jornades van acollir l’exposició produïda pel Memorial Democràtic “Psst… Passa-ho. La lluita per la Democràcia a Catalunya (1939-1975)”, una visió sintètica però acurada de l’activitat clandestina dels homes i les dones que es van oposar a la dictadura franquista.
També recentment l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló s’ha adherit a la Xarxa de Memòria Democràtica del Baix Llobregat, impulsada pel Consell Comarcal del Baix Llobregat i el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat. L’objectiu és crear un espai d’interacció i coordinació, perquè les entitats i els diferents actors del territori que compartim l’interès per recuperar la memòria històrica de la nostra comarca treballin plegats.
Aquests records, compartits i convertits en coneixement col·lectiu, ens han de servir per convèncer-nos que cal continuar lluitant per defensar la democràcia, i fer valer l’esforç i les renúncies de moltes persones que, abans que nosaltres, ja van lluitar per una societat justa.
Volem fer arribar el nostre agraïment a les persones que han compartit amb nosaltres els seus records i les seves vivències i que ens han deixat el seu testimoni durant les I Jornades de Memòria Històrica Local i en el documental “Memòria de Santa Coloma de Cervelló, el camp i la fàbrica”, un document que ja forma part del nostre patrimoni local.
Abel Anguiano i Solé
2a Tinent d’Alcaldia
Regidor de Promoció Econònomica i Patrimoni de l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló
EDITORIAL (FEBRER 2020): Transgressores. Exposició del Memorial Democràtic
/by Neus RibasLa visibilitat del protagonisme de les dones al llarg de la història, al nostre entendre, passa per activitats de difusió i de recerca que rescatin de l’oblit entitats i associacions de dones i personalitats individuals. Per això en aquest mes de març hem aconseguit disposar d’una exposició produïda pel Memorial Democràtic titulada “Transgressores”, que tracta de vuit dones catalanes/espanyoles i vuit d’uruguaianes nascudes en el segle XIX o principis del XX i que van ser pioneres en algun camp social o artístic. La idea és fer que cadascuna de les protagonistes tinguin la seva homònima i mostrar que, al marge del país i de la distància de què es tracti, sempre hi ha hagut, hi ha i hi haurà dones que lluiten per obrir-se pas en les seves respectives realitats socials. Les dones catalanes i espanyoles tractades són: Carme Karr, Clara Campoamor, Victòria Kent, Aurora Bertrana, Frederica Montseny, Francesca Bonnemaison, Rosa Maria Arquimbau i Nativitat Yarza. I les dones uruguaianes són: Paulina Luisi, Alba Roballo, Julia Arévalo, María Collazo, Enriqueta Compte i Rique, Mª Eugenia Vaz Ferreira, Petrona Viera, Amalia Pollieri.
És sabut que al llarg de la història les dones hem estat silenciades i bandejades, i la genealogia ha estat un instrument polític al servei de la cultura del patriarcat per a la dominació de la dona. Però el pensament feminista ha repensant les genealogies i els hi ha donat la volta per crear una nova cultura feminista on es posi a les dones al lloc que els hi correspon.
L’any 1405, Cristine de Pizan escriu el seu llibre La ciutat de les dames, on rescata biografies de dones excepcionals a la vegada que fa una crítica severa a la societats dominades pels homes. Aquesta obra tan primerenca va ser tot un escàndol, però ella, en plena edat mitjana, ja va apostar per la genealogia femenina com a reacció a una obra misògina que havia tingut molt èxit a l’època.
Fa més de 3 anys, el Centre d’Estudis va iniciar un projecte de recerca sobre Lideratges femenins a la comarca, treball que veurà la llum a finals d’aquest d’any. Aquesta recerca era un punt de partida al qual han succeït moltes iniciatives per cercar la visibilitat de les dones tant a nivell individual com col·lectiu. També hem dirigit la mirada des del feminisme a qüestions de la vida col·lectiva com l’urbanisme o l’espai urbà. L’any 2018, en la 9a. Jornada de Patrimoni coincident amb l’any Jujol, a Sant Joan Despí ens dedicàvem a estudiar “El llegat de les dones”. Fruit d’aquella Jornada nasqué un itinerari urbà de Sant Joan Despí que observava l’espai i en cada indret assenyalava els protagonismes de dones diverses de la ciutat. L’itinerari s’ha recollit en una publicació: El trencadís violeta, que acabem de presentar. Aquesta publicació va ser encarregada per l’Ajuntament al CECBLL i confeccionada per Conxita Sànchez, Montse Duran, Esther Hachuel i Neus Ribas.
El segle XXI ha de ser el del consens per al reconeixement explícit del paper de les dones en la història i en el present. Les dones plenament incorporades a la vida social, fent emergir els seus valors, que han servit per procrear i mantenir al llarg dels anys l’espècie humana. Les dones han estat les cuidadores i responsables de la vida quotidiana, funció que ha estat menystinguda i no s’ha incorporat ni tan sols en els indicadors econòmics (producció invisible). Des de l’any 2017, al nostre país, l’esclat del moviment feminista ha posat sobre la taula una nova manera de veure la vida. Per això, enguany el moviment convoca una mobilització específica que clama per la justícia social i climàtica fent la crida de: “Juntes i diverses per una vida digna: autoorganització i revoltes feministes contra la precarietat i les fronteres”.
El feminisme també ressalta els valors de la justícia social i climàtica; segurament que, si no ens impliquem en aquestes causes, haurem de trobar noves maneres de comptar el temps. Sempre hem estat còmplices amb el clima, no el podem defraudar.
lluiRL’art amb el grup de teatre Sarau de l’ONCE
/by Neus RibasEl grup de Teatre Sarau de l’ONCE, va presentar el divendres 21 de febrer l’obra de teatre “L’Antònia no hi és”. Amb un to irònic i de la mà de 7 actors i actrius, l’obra tracta les relacions de tres parelles en diferents etapes vitals i un tema de candent actualitat com és el maltractament femení.
JAUME BOSCH A LA JUNTA DE LA COORDINADORA DE CENTRES D’ESTUDI
/by Neus RibasEl dia 22 de febrer la Coordinadora de Centres d’Estudi de Parla Catalana va celebrar la seva assemblea anual amb renovació de Junta al municipi de Tossa de Mar. En Carles Riba formava part de la Junta de la Coordinadora des de l’any 1998 i n’era el vicepresident des de l’any 2003. Aquest any ha pres el relleu en Jaume Bosch en representació i a proposta del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat. L’actual junta directiva de la Coordinadora ha quedat formada de la següent manera:
– Josep Santesmases i Ollé. President
Centre d’Estudis del Gaià (Vila-rodona)
– Jaume Mascaró Pons. Vicepresident primer.
Institut Menorquí d’Estudis (Maó)
– Narcís Figueras i Capdevila. Vicepresident segon.
Centre d’Estudis Selvatans (Santa Coloma de Farners)
– Ignasi Cuadros i Vila. Tresorer.
Centre d’Estudis del Bages (Manresa)
– Victòria Almuni Balada. Secretària.
Centre d’Estudis Seniencs (La Sénia)
– Marcel Poblet i Romeu. Vocal.
Centre d’Estudis de L’Hospitalet (L’Hospitalet de Llobregat)
– Jaume Bosch i Mestres. Vocal.
Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat (Sant Feliu de Llobregat)
– Gemma Estrada Planell. Vocal.
Centre d’Estudis Comarcals d’Igualada (Igualada)
– Òscar Jané Checa. Vocal.
Centre d’Estudis Ribagorçans (Benavarri – Pont de Suert)
– Josep M. Contel Ruiz. Vocal
Taller d’Història de Gràcia (Gràcia. Barcelona)
– Oriol Fort Marrugat. Vocal
Centre d’Estudis Molletans (Mollet del Vallès)
– Marta Quer Riera. Vocal
Centre d’Estudis de L’Hospitalet de l’Infant (L’Hospitalet de l’Infant)
– Josep Alavedra Bosch. Vocal
Fundació Bosch i Cardellach (Sabadell)
– Manel Pastor i Madalena. Vocal
Federació d’Instituts d’Estudis Comarcals del País Valencià (Bunyol)
– Josep Rubió i Sobrepere. Vocal
Centre d’Estudis de les Garrigues (Les Borges Blanques)
– Francesc Amorós . Vocal
Centre d’Estudis d’Isona i Conca Dellà (Isona)
– Ramon Marrugat Cuyàs . Vocal
Institut d’Estudis Penedesencs (Vilafranca del Penedès)
La Coordinadora, fundada l’any 1992, agrupa a 122 Centres d’Estudis d’arreu dels Països Catalans. Té com a missió posar en comú projectes, inquietuds i problemes dels centres i instituts d’estudis. El seu objectiu és l’estudi, divulgació, promoció, difusió i defensa del patrimoni cultural i natural de cada territori i alhora, fer-ho utilitzant el català com a llengua d’estudi, d’expressió i de comunicació.
EL CECBLL PRESENTA ALTERNATIVES I SUGGERIMENTS A L’AVANÇ DEL PDU
/by Neus RibasEl Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat ha presentat alternatives i suggeriments al Pla Director Urbanístic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Podeu consultar aquí el document presentat
Un cop aprovat l’Avanç del PDU, es va iniciar la fase d’informació pública plantejada des de la reflexió tècnica, la comunicació i la participació ciutadana i el passat 31 de gener va finalitzar aquest període d’informació pública i es va cloure el procés de participació que s’ha desenvolupat al llarg dels darrers mesos.
A la gran quantitat d’aportacions recollides en presentacions, tallers i debats ciutadans celebrats durant els deu mesos transcorreguts des de l’aprovació de l’Avanç, s’hi uneixen, un cop finalitzat aquest procés, els suggeriments escrits tramesos per ajuntaments i altres institucions públiques, entitats, organitzacions i particulars com ara les que vem presentar des del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat en data 22 de gener de 2020.
En total, s’han rebut vuitanta-vuit documents d’extensió, forma, objectius i continguts molt diversos, als quals també s’hi han de sumar les aportacions de les vora mil persones que han assistit als diferents espais de participació habilitats amb aquesta finalitat
Sabíeu que… març
/by Neus RibasSabíeu que els pagesos i pageses del Parc Agrari fan entregues de comandes a domicili?
Els pagesos i pageses del Parc Agrari del Baix Llobregat, davant la situació de confinament per la pandèmia de la COVID-19, han posat en marxa diferents iniciatives per fer arribar els seus productes als domicilis particulars i lliuren comandes a domicili. En aquest enllaç trobareu la relació i dades de contacte dels pagesos i pageses que s’han unit a aquesta iniciativa.
PRESENTACIÓ DEL LLIBRE TRENCADÍS VIOLETA. El llegat de les dones de Sant Joan Despí
/by Neus RibasMés d’una vuitantena de persones es van aplegar el dijous 13 de març a la sala de les Camèlies del Centre Cultural Mercè Rodoreda a Sant Joan Despí. El motiu era la presentació del llibre Trencadís violeta. El llegat de les dones de Sant Joan Despí. Hi van intervenir Àlex Medrano, regidor de cultura de l’Ajuntament de Sant Joan, Genoveva Català, presidenta del Centre d’estudis, Isabel Segura, prologuista de l’obra i experta en història de les dones, Montserrat Duran i Conxita Sánchez, coutarores del llibre. Conxita Sánchez, en la seva intervenció, va explicar quin és el sentit d’aquest llibre que ella va gestar i treballar, amb el que ha volgut visibilitzar a totes les santjoanenques i al seu llegat tan silenciat amb el pas del temps. L’acte es va convertir en un sentit homenatge a totes elles.
ÈXIT A LES JORNADES DE PORTES OBERTES DE LA COLÒNIA SEDÓ D’ESPARREGUERA
/by Neus RibasEl cap de setmana del 15 i 16 de febrer el Museu de la Colònia Sedó d’Esparreguera va oferir unes jornades de portes obertes i es van organitzar activitats especials amb motiu de la Festa Major d’Hivern d’Esparreguera. Les jornades de portes obertes van ser tot un èxit, amb una participació molt alta. Un total de 364 persones vingudes d’arreu van visitar la Colònia durant tot el cap de setmana. Les activitats complementàries van consistir en un concert de música de cambra a càrrec de grups d’alumnes de l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera i una visita guiada al recinte industrial de la Colònia. Gràcies a tothom per la vostra participació!!
Presentació de les actes de l’XI congrés de la CCEPC
/by Albert MoyaL’acte de presentació de l’edició de les actes de l’XI congrés de la CCEPC “La construcció del territori: geografia, identitat i usos polítics”, que es va celebrar a Banyoles el novembre de 2018, tindrà lloc al Museu Darder de Banyoles el divendres 14 de febrer a 2/4 de set del vespre.
Es lliurarà un exemplar a cada centre d’estudis adherit.
EDITORIAL (GENER 2020): Al meu país la pluja no sap ploure
/by Neus RibasComencem aquest editorial amb una cançó que Raimon canta a capela. A la Mediterrània aquesta afirmació és un fet evident, com també ho són les múltiples manifestacions (cada dia més espectaculars) del canvis del clima provocats per l’estrès del nostre model de civilització. Vagi per endavant el nostre suport a la pagesia de la comarca com els primers afectats del temporal Glòria. S’hauran de prendre mesures a curt, mitjà i llarg termini. Avui ens volem centrar en com enfocar algunes de les mesures a mitjà i llarg termini. Les orientacions que col·lectivament hem d’impulsar s’haurien d’arrelar en un canvi de paradigma que consideri la malla territorial existent com la base on hem d’operar, transformar i ordenar per fer-hi possible una vida humana digna.
L’any passat vam acollir al Centre l’exposició “Metròpolis de ciutats”, que l’AMB ha confeccionat per difondre els treballs del Pla Director d’Urbanisme (PDU), que afecta 22 dels 30 municipis de la comarca. Aquest Pla Director jeràrquicament depèn del Pla Territorial Metropolita de Barcelona (PTMB), aprovat l’abril de 2010, que abasta 7 comarques. Al Centre vam participar del procés participatiu que ens brindava l’AMB, i en conseqüència, a la reunió de Junta del dia 15 de gener d’enguany vam acordar presentar alternatives i suggeriments a l’avanç del PDU que es troba en informació pública, alternatives i suggeriments que és com legalment es denominen les al·legacions en la fase preliminar d’un pla urbanístic, previ a l’aprovació inicial. El document que recull aquestes alternatives i suggeriments consta d’un primer apartat que a tall d’introducció assenyala els antecedents relatius als debats que el CECBLL vam recopilar arran del congrés El Baix Llobregat a Debat:
Les alternatives i suggeriments presentades segueixen el fil de la Memòria del mateix pla i les hem agrupat en 17 apartats:
De totes les alternatives i suggeriments presentats, en volem indicar un parell. La primera és la que assenyala que quan el PDU entri en vigor ho sigui plenament, sent alhora Pla d’ordenació urbanística metropolità, deixant sense efectes el PGM, vigent des de l’any 1976. L’altra proposta és la que implica incloure a l’AMB el municipi de Vallirana, incomprensiblement exclòs de l’AMB si atenem la seva posició geogràfica i de vincle social i territorial. L’avinentesa que en el govern de l’Àrea metropolitana hi conflueixin les 4 principals forces polítiques de Catalunya ens fa tenir esperança que, en aquest mandat sí, hi haurà la capacitat de superar el PGM que ja es mereix una honrosa retirada i alhora consolidar un govern metropolità que faciliti la qualitat de vida i equitat de les persones que interactuen en aquesta conurbació, plena de potencialitats i reptes ecosistèmics.
lluiRL’art amb Magda Torre, Isabel Castillo i Dani Campos
/by Neus RibasEl primer lluiRL’art d’aquest 2020 l’hem encetat amb el projecte musical de dues dones, Magda Torre i Isabel Castillo, acompanyades pel pianista Dani Campos. I love you…però no gaire és una performance on dues dones conversen i discrepen força sobre l’amor. L’una idealista, creu fermament amb l’amor; l’altra més escèptica, decepcionada de l’amor…combinen cançons en català i castellà i fan partícips al públic dels seus arguments.
ARTICLE DEL MES PER JAUME VENDRELL
/by Neus Ribas1050è aniversari de Sant Climent de Llobregat
L’hivern de l’any 16é del regnat de Lotari va ser molt fred. El segon diumenge de març començava a glaçar quan Juliana, el seu marit Llobell i Ot, un monjo del monestir de Sant Cugat, tornaven al seu mas de les vespres que s’havien celebrat a la petita capella que s’estava construint en aquella vall. Sopant van parlar de la donació que volien fer al monestir i abans de resar les completes, Ot, ja tenia redactat el document. A la calenda de juny del mateix any van registrar el document en el cartulari el monestir. Era el primer registre que documentava l’existència d’un poble anomenat Sant Climent de Llobregat.
I els climentons d’avui en dia en som els seus hereus. D’ells i de totes les generacions que els han succeït. Som els fills de les pageses que aplegaven llenya per alimentar el forn de la farga més meridional del comtat de Barcelona en el XII; dels que molien el gra i l’oli al molí de can Cocons abans de 1143; dels climentons que van veure passar al rei Jaume I i Alfons X el Savi de Castella, o a Pere el Gran delirant i molt a prop de la seva mort; dels que venien bestiar en el mercat dels dimarts des del segle XIV; de la vídua Caterina Alegret, que per sobreviure es va haver de casar amb Bartomeu Cardiler, fent-li jurar abans que no maltractaria als seus fills, o de Caterina Bartra que li va fer un vestit d’atzarena amb estamenya nova, amb faldilla de divuitè blau, mànigues i gipó a la seva filla per al dia de les esposalles; som descendents dels que van patir els robatoris del bandoler Moreu que va acabar morint al Camí Ral; dels joves que s’emborratxaven a la taverna de l’Infern i feien gresca a la Plaça dels Bergants; som legataris de Francesc Condomines que va morir en la victòria catalana de la batalla de Sant Climent de la guerra de Successió i dels climentons que van perdre les vinyes amb la fil·loxera i que van saber-se refer cercant cultius alternatius; som la veu dels immigrants occitans del segle XVI, dels castellans i andalusos del XX i dels magrebins de començament del XXI; i som les millors representants de les dones que durant segles han fet puntes de fil negre perquè les seves mans de pageses no l’embrutessin si era fil blanc. Som hereus de Marieta la Cantadora, que d’un ram d’herbes remeieres sense vendre en va parir la Fira de Sant Ponç de Barcelona.
Sant Climent de Llobregat sempre ha viscut discretament el pas de la història, amagat en un racó del territori, però orgullós i convençut de lluitar cada dia per tirar endavant i deixar uns fonaments prou sòlids per al futur.
Som un poble que no va celebrar el mil·lenari quan tocava perquè no en sabia gran cosa del seu passat, però que ha sabut aprendre qui som i d’on venim, i que no vol oblidar les generacions que han deixat aquestes muntanyes llaurades fins a les serres, ni la seva memòria escrita en cada barraca o marge de pedra seca.
I durant tot el 2020 volem recordar-los omplint el nostre poble de cultura i reivindicant-ne la memòria en cada activitat de les que organitzem.
Som Sant Climent.
Som un Sentiment.
Jaume Vendrell Condeminas
+ de 1000. Històries de Sant Climent de Ll.
CONSTITUÏDA LA XARXA DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA DEL BAIX LLOBREGAT
/by Neus RibasEl matí de dissabte 25 de gener de 2020, data que feia 81 anys l’exèrcit de Franco ocupava la nostra comarca, es va constituir la Xarxa de Memòria Democràtica del Baix Llobregat que conformen diverses associacions, sindicats i institucions que treballen per la memòria democràtica de la comarca. Aquesta Xarxa té els seus precedents en el congrés El Baix Llobregat a debat, en el qual es va fer una primera trobada d’entitats i persones interessades en la memòria democràtica el 6 de maig de 2016. El Baix Llobregat té un ric teixit social i s’ha treballat una sèrie de línies d’actuació en matèria de recuperació de la memòria democràtica centrades en la recerca, la divulgació i la commemoració. És per això que es va trobar la necessitat de sumar esforços, interelacionar accions, intercanviar experiències i enfortir el treball de tota la gent que formi part d’aquesta Xarxa, sota l’aixopluc del Consell Comarcal del Baix Llobregat i el suport del Centre d’Estudis Comarcals de Baix Llobregat.
En les presentacions institucionals de la jornada vem comptar amb l’actual directora general de memòria democràtica de la Generalitat de Catalunya, Gemma Domènech, la presidenta del Consell Comarcal, Eva Martínez, el conseller comarcal de cultura i memòria, Jordi Gil i la presidenta del CECBLL, Genoveva Català. En acabar els parlaments institucionals, M. Jesús Bono Lahoz, la que va ser directora general de memòria democràtica de la Generalitat entre els anys 2005 i 2010 i actual membre de la Junta del CECBLL, ens va oferir una reflexió molt interessant sobre el sentit democràtic de fer memòria.
Tot seguit vem poder escoltar una taula rodona d’experiències i projectes de memòria. A la taula hi van participar Jordi Amigó, historiador i arxiver de Sant Just Desvern que ens va explicar el nou refugi antiaeri de Sant Just Desvern; Àngel Merino, coordinador de la USLA (Universitat social lliure i autogestionada) de l’Ateneu santfeliuenc, va aportar un projecte realitzat fa una anys per l’entitat sobre un itinerari d’espais de memòria de Sant Feliu de Llobregat; David Rovira , tècnic del Museu de les Aigües, ens va explicar el projecte de memòria que hi ha a la Central Cornellà d’Aigües de Barcelona, així com el refugi antiaeri que hi ha a les proximitats de les instal·lacions; Carmen Romero, presidenta de l’Associació Memòria Històrica i Democràtica del Baix Llobregat, ens va explicar les finalitats i projectes de la seva entitat; Maribel Aguilera, regidora de Cultura i Memòria Històrica i Turisme de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat, es va referir a les bateries antiaèries de Sant Pere Màrtir i d’altres projectes de memòria que dur endavant el municipi; i Jordi Gil, conseller comarcal d’Educació, Cultura i Memorial Democràtic, va explicar en primícia la recent creació d’una Xarxa d’Espais de Memòria del Baix Llobregat.
En acabar es va donar la paraula al públic assistent. D’aquest debat ens van sorgir idees i propostes que la Xarxa podria començar a impulsar en breu, com ara crear una beca de recerca de memòria, treballar en la vessant educativa perquè els nostres infants coneguin la repressió franquista, crear un premi Edurecerca de la Xarxa de Memòria Democràtica del Baix Llobregat, fer rutes guiades per les escoles d’espais de memòria, treballar en la recerca de la II República, etc.
L’acte va acabar amb una píndola històrica sobre el 25 de gener a Molins de Rei, realitzada per la historiadora i membre de la Junta del CECBLL Gemma Tribó.
LA XARXA D’ESPAIS DE MEMÒRIA DEL BAIX LLOBREGAT
/by Neus RibasEl divendres 17 de gener de 2020. a la Sala Isidor Cónsul de la masia de Can Ginestar a Sant Just Desvern, es va reunir el grup impulsor de la Xarxa d’Espais de Memòria del Baix Llobregat, sota l’impuls de l’Ajuntament de Sant Just Desvern, el Consell Comarcal i el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Les persones que van assistir a aquesta primera trobada van ser: Jordi Amigó, director de l’Arxiu de Sant Just Desvern; Joan Basagañas, regidor de Cultura de Sant Just Desvern; M.Jesús Bono, responsable dels projectes de Memòria del CECBLL; Genoveva Català, presidenta del CECBLL; Ot Garcia, regidor de Cultura de Cornellà de Llobregat; Esther Garcia, regidora de Memòria del Prat de Llobregat; Jordi Gil, conseller de Cultura i Memòria del Consell Comarcal del Baix Llobregat; Esther Hachuel, directora del CECBLL; Alfons López, tècnic de l’Ajuntament de Castelldefels; César Lorenzo, tècnic de Patrimoni de Sant Feliu de Llobregat; Berta Martí, tècnica de l’Ajuntament de Sant Just Desvern; Montse Pérez, regidora d’Educació d’Esplugues de Llobregat; Marina Pons, tècnica de Patrimoni de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat; Neus Ribas, cap de projectes del CECBLL; i David Rovira, tècnic de la Central AGBAR de Cornellà de Llobregat
Després d’una breu ronda de presentacions, va començar un intens i ric debat sobre els espais memorialístics que hi ha a la nostra comarca i de la poca connexió que hi ha entre ells. Del debat es va valorar la possibilitat de crear la Xarxa d’Espais de Memòria de la comarca i es va acordar començar amb la programació d’una oferta de visites guiades durant tot l’any 2020. El conseller de memòria Jordi Gil, va explicar aquesta iniciativa a l’acte de constitució de la Xarxa de Memòria Democràtica del dia 25 de gener.
Sabíeu que… febrer
/by Neus RibasSabíeu que a la comarca es va comercialitzar una marca pròpia de iogurts de la mà d’una santjoanenca ?
La santjoanenca Maria Camprubí i la seva filla, van posar en marxa un projecte ben peculiar. Van comercialitzar els seus propis iogurts des de 1918 fins l’any 1950, quan la competència de la Danone les va fer abandonar. Van crear una petita indústria familiar que distribuïa directament a les llars però també tenien clients a Barcelona. El producte anomenat Iogurt Despí es venia envasat en potets individuals en els quals costava que s’elaboraven a Sant Joan Despí.
JORNADES DE MEMÒRIA HISTÒRICA I DEMOCRÀTICA DE SANT FELIU DE LLOBREGAT
/by Neus RibasLes Jornades de Memòria Històrica i Democràtica de Sant Feliu de Llobregat organitzades per la USLA, l’Associació per la Memòria Històrica i Democràtica del Baix Llobregat i el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, van cloure el dimarts 28 de gener amb la presentació del llibre ¡Ha llegado España! de l’historiador Martí Marín, doctor en història contemporània per la UAB on exerceix la docència. El va presentar el també historiador Francesc Vilanova, director del Departament d’Història Moderna i Contemporània de la UAB. El llibre parla sobre l’especificitat de la política del franquisme a Catalunya des de la suspensió de l’Estatut d’Autonomia republicà (1938) fins a la celebració de les primeres eleccions democràtiques (1977). La selecció del personal polític, autòcton i forà, son claus per entendre la història de la dictadura a Catalunya, objectiu principal de l’obra. El llibre conté uns annexos molt interessants on l’autor recull els noms dels governadors civils que van haver-hi a Catalunya des de 1938 fins 1977 per províncies; una taula on mostra els origens polítics d’alcaldes i regidors de les ciutats catalanes més importants entre 1939 i 1951; els governadors civils catalans entre 1936 i 1977; i els alts càrrecs del franquisme català.
A la sessió del dia 23 de gener, vem poder escoltar l’historiador i arxiver municipal de Sant Just Desvern Jordi Amigó Barbeta i la historiadora i investigadora de l’exili a Sant Feliu, Maribel Ollé Torrent. Ambdós ens van explicar els inicis del franquisme i l’abast de l’exili a la ciutat de Sant Feliu de Llobregat. Maribel Ollé ens va oferir la conferència Franquisme i l’exili santfeliuenc de 1939, una interessant i necessària recerca feta en el marc de Treball de Final de Màster de l’autora, a partir de l’obtenció de xifres precises, fent la distinció entre exili de curta i llarga durada, a fi de fer-lo comparable i analitzable amb les xifres i barems que es donen per acceptats en la bibliografia sobre l’exili, tant a nivell local com català.
Malauradament, la primera sessió d’aquestes jornades que s’havia de fer el dia 22 de gener, es va anul·lar per les inclemències climàtiques.
Sabíeu que… gener
/by Neus RibasSabíeu que a la comarca s’ha aprovat el protocol marc de dol en cas de feminicidi?
El 20 de gener es va aprovar de forma unànime al Ple del Consell Comarcal, el Protocol marc de dol en casos de feminicidi a la comarca del Baix Llobregat, amb l’objectiu de posar-lo a l’abast dels municipis i facilitar a totes les víctimes un procés de reparació i recuperació de les conseqüències traumàtiques del que ha succeït. Durant l’any 2019, van morir 55 dones assassinades a mans de la seva parella o ex-parella a l’Estat espanyol, 9 d’elles a Catalunya, i 3 d’elles al Baix Llobregat. Amb el que portem d’any 2020, 31 dies, ja s’han produït tres feminicidis a la comarca: una dona i la seva filla a Esplugues de Llobregat el dia 6 de gener i una altra dona a Sant Joan Despí el passat 27 de gener. NI UNA MENYS!!!
Mirada feminista de l’urbanisme i altres escrits
/by cecbll2016_okMirada feminista de l'urbanisme i altres escrits
Materials del Baix Llobregat núm 22, Sant Feliu de Llobregat: Edicions del Llobregat, 2019, 84 p.
ISNN 2385-4235
Dipòsit Legal 28039-2014
Aquesta 22ena edició Materials s’ocupa de manera prioritària de les intervencions, debats, taller i cine fòrum que vàrem fer en el marc del seminari sobre l’urbanisme feminista dut a terme els dies 22 i 23 de novembre de 2018. El seminari va comptar amb l’expertesa de persones com Daniel Jiménez Schlegel, Anna Bofill, Zaida Muixí, Monika Maciejewska, així com també de les aleshores regidores d’urbanisme Lídia Muñoz —regidora de Sant Feliu de Llobregat—, Belén García —regidora de Sant Joan Despí— i Alba Bou —regidora del Prat de Llobregat.